Menstruation i ferien

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Selvfølgelig skal du da bade på din badeferie!

Jeg tror, at alle piger og kvinder kender til dit problem, og alle har måttet finde ud af den bedst mulige løsning.
Jeg synes, at det mest nærliggende for dig er at lære at bruge tampon. Du har ret i, at man skal vænne sig til det, og at man skal øve sig lidt i at sætte den op, men når du først har lært det, er det en super løsning, når man skal på badeferie.

Du skriver, at det er lidt ubehageligt at tænke på bruge tampon. Måske er det fordi, du skal røre ved dig selv ved indgangen til skeden? Eller måske er du bange for, at du får lidt blod på fingrene?

Sådanne forestillinger er der mange, der har, men hvis du først får taget dig sammen til at prøve, er jeg ret sikker på, at du vil synes, at det er ok for dig. Du har jo god tid til at øve dig, så måske skulle du aftale med dig selv, at du prøver næste gang, du har mens. Du skal være lidt tålmodig, for tamponen kan godt være lidt svær at placere de første gange, og du skal huske at vælge de mindste i hvert fald til en start. I pakken er der en vejledning til, hvordan du skal gøre det og hvor længe den må sidde.

Hvis det lykkes for dig, er du fri for at spekulere mere på det problem, og det er da rart.
Man kan sige, at besværet med at bruge tampon er lille i forhold til, at du ikke kan bade på din ferie. En god idé at øve sig inden det bliver badeferie tid.

Hvis du vil forsøge dig med P-piller, skal du snakke med din læge om det. Når du er 12 år, er jeg ikke sikker på, at han/hun vil synes, det er en god idé, men du kan da prøve.

Mange hilsner og god jul ønsker BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.