Brev
Meget lav
Jeg er en dreng som kun er 161 cm, og altid har været lav.
Min mor og far er 164 og 180. Jeg er bange for at jeg ikke vil være særlig høj, når jeg stopper med at vokse.
Og jeg kan næsten ikke stoppe med, at tænke på hvor høj jeg bliver.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 14 år,
Jeg kan se, at du tænker meget over, hvor høj du ender med at blive. Det kan jeg godt forstå, at du gør. Det er meget almindeligt, at man tænker over sin udvikling og hvordan man mon ender med at se ud. Der sker ekstremt meget med ens krop, når man er på din alder. Det er faktisk svært at vide, hvordan tingene ser ud om bare 1 år.
Jeg ved fra andre unge drenge, at det betyder meget, at man bliver ”høj”, når man er færdig med at vokse. Ofte forbinder man højde med at man er ”stor og stærk”. Hvad forbinder du mon høje drenge og mænd med? Har du selv tænkt dårligere om drenge, som ikke var så høje?
Jeg vil gerne forsøge at berolige dig lidt. Som jeg kan se, så er du 14 år gammel. Det betyder altså, at du på ingen måde er færdig med at vokse endnu. Faktisk, så vokser drenge igennem det meste af deres pubertet. Puberteten kan vare helt ind til man er over 20 år! Og de fleste vokser først rigtig meget i slutningen, sådan når de er 18-19 år. Vidste du godt det?
Gennemsnits højden for mænd i Danmark er lige nu på 181 cm. Det er helt ligesom din far. Tænker du ikke, at du på sigt rammer nogenlunde samme højde som ham? Det lyder som om, at du er rigtig godt på vej med dine 161 cm. Har du egentlig talt med din mor og far om din højde? Måske er det muligt for dig at få en god snak med dem om din højde.
Der findes flere muligheder for at tale om højde med nogen, der ved noget om det. For hvis du fortsat er bekymret for din højde, så kan det være en god ide at snakke med din læge/sundhedsplejerske på skolen omkring det.
Jeg håber, at du har mod på at vente lidt endnu med din højde. Det skal nok komme. For nogle tager det bare lidt tid. Hvis du har mere interesse i at læse lidt om hvordan kroppen udvikler sig igennem puberteten (12-20 år), så kan jeg virkelig anbefale dig at læse lidt på denne side :http://privatsnak.dk/13-15/ Man kan også skrive ind til dem med spørgsmål!
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen