Lugter når jeg har menstruation!!!

Hej BB,

Jeg har fået min menstruation for cirka en måned siden nu! Mit problem er at det lugter ekstreeeemt meget når jeg har det! 😛 Det lugter sådan… ej, kan slet ikke beskrive det men det lugter ikke godt!! det er pænt ulækkert og dem jeg er i samme rum som kan også lugte det, de ved bare ikke det er mig! -.- Jeg syntes det er meget klamt og irriterende, og jeg er bange for at folk finder ud af at det er mig! :-(( HJÆLP MIG!!! :-((((

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige,

Tak for dit brev. Flot at du har haft mod til at skrive. Der er andre end dig, der har det problem, så flot at du spørger om råd.

Det kan nok ikke undgås, at det lugter lidt at have menstruation. Men det er som med sved, at der er nogle, der lugter rigtig meget af sved, mens andre slet ikke lugter. Jeg kan godt forstå, at du føler det ulækkert og føler, at alle andre kan lugte det.

Måske har du allerede forsøgt det… men jeg tænker, at hvis du skifter bind ofte og vasker dig forneden en ekstra gang, så du ved, at der ikke sidder gammelt blod og lugter og måske bruger en bodylotion med lidt duft på din krop, så ved du, at du er ren og har gjort noget for ikke at lugte. Det kan nogle gange hjælpe. En god idé er også at drikke meget vand 6-7 kopper i løbet af dagen, det er med til at rense kroppen.

Du skriver, det er irriterende. Det er en følelse, du deler med mange andre unge, der lige har fået deres menstruation. Tit bliver det nemmere jo flere gange, man har haft det og nogle gange kan lugten også blive mindre. Det er desværre noget en del piger må lære at leve med, selvom det godt kan være møgirriterende.

Håber du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Mange hilsner BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.