Brev
Kønsdel Problem
Hej, jeg er en dreng på 14,
og har været bekymret i noget tid nu om det er noget galt med min penis. Den har fået en slags små prikker på den nederste kant af penis hovedet, og jeg er bange for at det enten er unormalt eller at det ikke kan fjernes.
Så ved I om det er normalt eller om det kan fjernes?
På forhånd, tak.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år,
Tak for dit brev. Øv, det lyder ikke rart for dig. Heldigvis er det meget tit, at det går væk af sig selv.
Først vil jeg gerne rose dig for, at du passer på dig selv og holder øje med de forandringer, der sker med din krop og spørger om hjælp. Det er langt fra alle, der har det mod – sejt!
Jeg kan ikke sige, hvilke prikker du har. Tit er det noget, der forsvinder af sig selv og kan være kommet af varme, nyt vaskepulver, hvis man har dyrket meget sport, brug af for meget sæbe. Men hvis det ikke forsvinder inden for nogle dage, skal du gå til læge. Det betyder ikke, at det er noget slemt, men at du måske skal have noget creme til at få det væk.
Man kan godt få hvide prikker på huden, som kaldes for talgknopper. Det er meget almindeligt, men jeg kan ikke sige om, det er talgknopper. Men, du kan læse mere om talgknopper her: https://www.sexlinien.dk/emnesider-sexsygdomme/knopper.aspx
Jeg ved godt, at det kan være lidt svært at gå til læge med den slags. Men du skal vide, at lægen er vant til at kigge på den slags hver dag, og at det for lægen er helt almindeligt.
Jeg håber, prikkerne er gået væk, når du får det her svar og hvis ikke, at du holder fast i dit mod og går til læge.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen