Brev
Knupper på ****** (HJÆLP!!)
Hej bb
jeg er en pige på 15 år.
Jeg har næsten lige fået en kæreste og vi har talt om at vi snart skal have sex (på lørdag).
Han har fortaldt at hann bedst kan lide når fissen er glat.
Så jeg har barberet mig, men der er kommet en masse små knupper og jeg ved ikke hvordan jeg får den væk.
Der er mange og de er mega grimme og hvis min kæreste ser det…..nej! Det går ikke!
Vi skal være sammen på lørdag og knupperne skal være væk inden da
Hvad gør jeg?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart med røde knopper, og at du gerne vil se godt ud for din kæreste.
Huden i skridtet er meget følsom, og derfor kan der opstå røde knopper efter barbering.
Når man barberer sig i skridtet, er det først og fremmest vigtigt at bruge et nyt  barberblad. Det er også en god idé at blødgøre området først, fx med varmt vand eller barberskum. Man kan også bruge balsam. Det kan være forskelligt fra pige til pige, hvordan huden reagerer, så jeg vil råde dig til at prøve frem og finde ud af, hvad der virker bedst for dig og din hud. Det er også vigtigt, at du i første barbering skraber med hårene. I anden barbering skal du derimod skrabe mod hårene. Dette vil være med til at mindske de røde knopper.
Nogle synes også, at det er hjælpsomt at bruge noget efterbehandling, som kan mindske svie og irritation – fx creme. Du kan også gå på Apoteket eller i Matas få hjælp til noget, som kan hjælpe. De har produkter, som kan dæmpe røde knopper og hjælpe huden med at hele.
De røde knopper skal nok forsvinde, og det bedste du kan gøre er at lade være med at irritere området i lidt tid. Hold øje med, at der ikke går betændelse i sårene. Hvis du vælger at barbere dig igen, kan du følge de råd, jeg har skrevet ovenfor.
Når det er sagt, så er det også vigtigt at huske, at det er din krop. Derfor skal det også være din beslutning, om du vælger at barbere dig eller ej. Nogle piger synes, at det er rarest at være fri for hår, mens andre foretrækker at lade det være eller noget hår tilbage. Det kan være fint at prøve lidt forskelligt, og så med tiden finde ud af, hvilken løsning der passer bedst til dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen