Brev
knude i brystet??
hej
jeg er en dreng på 13,
jeg har fået en form for knude under min ene brystvorte. Det generer mig ikke, og jeg kan heller ikke mærke det når jeg normalt går rundt i hverdagen. Men hver gang jeg ”trykker” på den så gør det rimelig ondt,
jeg synes det ser rimelig grimt ud, så jeg ville endelig gerne vide hvad det er, og så vil jeg også rigtig gerne vide om jeg kan få den væk på den ene eller den anden måde.
Håber du kender svaret på mit spørgsmål, og så siger jeg også tak på forhånd.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng,
Jeg kan godt forstå, hvis du tænker meget på, hvad knuden under din ene brystvorte kan være – og at du gerne vil have den væk, for den plejer jo ikke at være der, og det er også ubehageligt, hvis det gør ondt, når du trykker på den.
Jeg kan ikke give dig et helt sikkert svar på, hvad knuden er, men jeg vil tro, at det er en helt ufarlig brystknude, du har fået, fordi du er i starten af puberteten.
Du ved det sikkert allerede, men når man kommer i puberteten, sker der en stor udvikling og forandringer med kroppen. Der kommer flere mandlige hormoner i kroppen, som gør at: Man får hår forskellige steder på kroppen, man vokser og drenges stemmer går i overgang, og stemmen bliver mere dyb.
Nogle drenge får også knuder bag brystvorterne, som er skabt af de hormonelle ændringer, der sker i kroppen i de første pubertetsår. Knuderne er ikke farlige, og de forsvinder af sig selv i løbet af et års tid – sommetider går der kun nogle måneder.  Selvom knuderne ikke er farlige, er det alligevel vigtigt, at man går til sin læge og bliver undersøgt, så man er sikker på, at det ikke er noget andet.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det er lidt mærkeligt eller måske grænseoverskridende at skulle gå til lægen med det, men det er faktisk helt op til halvdelen af alle drenge, der får de små brystknuder, når de kommer i puberteten. Så din læge har helt sikkert både set og undersøgt sådan noget før.
Måske kan du starte med at tale med dine forældre om det? Måske taler du godt med begge dine forældre – eller måske taler du lidt bedre med en af dem? Det kan måske være lidt svært at tage sig sammen til at fortælle om det, men det er som sagt helt naturligt, at drenge udvikler brystknuderne. Og det er helt ufarligt – det er måske meget rart at tænke på, hvis du synes, det er lidt svært eller mærkeligt at skulle fortælle om det.  Det er ikke sikkert, at din mor og far har hørt om det før.
Hvis du har lyst kan du vise dine forældre, eller en af dine forældre, dit brev til mig sammen med mit svar? På den måde får du ”fortalt”, at du har en knude, som du skal have undersøgt ved lægen. Har du mon mod på at tale med dine forældre? Og ville det være rarest for dig, at en af dem gik med dig til lægen – hvis I bliver enige om det?
Hvis du har andre spørgsmål eller hvis du gerne lige vil tale lidt mere om, hvordan du kan få det sagt til dine forældre, så du kan komme til lægen, er du meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen.
Vi er vant til at tale med børn og unge om alt muligt – også om forskellige ting, der sker med kroppen. Vores telefonnummer er 116 111.
Ellers håber jeg, du får en god snak med dine forældre, og at du kommer til lægen og får undersøgt brystområdet, så du/I ved, at alt er, som det skal være.
Mange kærlige hilsner BørneTelefonen