Brev
Mærkeligt
Hej
jeg har noget som jeg synes er MEGA mærkeligt
jeg elsker at blive kildet. Og nå jeg bliver kildet bliver min penis hård.
Er det normalt?
Det synes jeg i hvert fald ikke
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13-årige dreng.
Tak for at dele dine tanker med mig. Det er helt forståeligt at føle sig forvirret eller usikker, når man oplever nye ting med sin krop.
Det er vigtigt at vide, at vores kroppe kan reagere på forskellige måder, og det betyder ikke nødvendigvis, at der er noget galt.
Når nogen kilder dig, fortæller din hjerne din krop, at den skal reagere.
Nogle gange kan det få dig til at grine, mens andre gange kan det give en kildrende følelse, og nogle gange kan det endda føles lidt ubehageligt. Det er helt normalt at føle forskellige ting. Det er blot en del af, hvordan vores krop fungerer.
Når du nævner, at din penis bliver hård, når du bliver kildet, forstår jeg godt, hvis du kan komme i tvivl om, det mon er normalt eller ej.
Jeg får bare sådan lyst til at fortælle dig, at kroppen kan reagere på alle mulige måder, når nogen rører os. Erektion (hård penis) er bare én af dem, som nogen oplever.
Derfor tænker jeg heller ikke, at der er noget som helst galt med dig.
Måske bekymrer det dig?
Vi får ret mange breve fra andre drenge, der spørger om råd til at skjule en erektion. Så måske handler det også lidt om det?
Du nævner ikke, om du også bekymrer dig om, hvad andre tænker, når det sker. Måske tænker du på, hvad dine venner eller andre omkring dig vil sige eller gøre, hvis de ser det?
Det kan være ret svært at styre, hvornår man pludselig bliver tændt og kroppen reagerer. Hvis du har lyst, kan du måske læse lidt mere om det her.
Mange har spørgsmål om sex og krop
Andre kan også føle sig usikre på deres krops reaktioner. Ved at tale om det kan du ofte få mere viden og forståelse – og det kan gøre det lidt nemmere. Derfor håber jeg også, at mit svar har hjulpet dig og du føler dig lidt mere rolig omkring din rejsning.
Privatsnak kan du også stille spørgsmål og få gode råd om blandt andet krop, pubertet, følelser og sex ved at ringe, chatte og skrive til brevkassen. Du kan også læse andre børns spørgsmål og svar og se film om fx kroppen og onani.
Tag dig god tid til at lære din krop at kende, og vær ikke bange for at stille spørgsmål. Du er ikke alene, og der er altid nogen, der er klar til at lytte og hjælpe.
Hilsen fra BørneTelefonen