Brev
Jeg vil tabe mig
Jeg er en pige på 12 år. Jeg er en del mere moden og har langt flere former end de andre på min alder.
Jeg har i rigtig langtid godt kunne tænke at tabe mig. Men hver gang jeg prøver sker dette: Jeg starter godt ude fra om morgenen, og til frokosten. Men når jeg kommer hjem fra skole bliver jeg MEGA Lækker sulten! Så jeg prøver bare at finde alt hvad jeg kan af sukker, slik, chokolade.
Jeg vil så gerne tabe mig, men ved ikke hvordan jeg kan gøre det!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det lyder som om du virkelig trænger til noget sundt at spise, når du kommer hjem fra skole. Det kunne tyde på at du spiser for lidt til morgenmad og frokost eller måske spiser du noget, der ikke rigtig mætter dig i ret lang tid.
Det kan godt være lidt forvirrende at vide hvordan man skal spise for at tabe sig, dfor der er så mange råd. Det allerbedste du kan gøre for dig selv, vil være at give dig nogle gode vaner.
Spis sundt og godt, drik mindst 1,5 liter vand dagligt, få frisk luft og dyrk motion. I stedet at tænke på at slanke dig, kunne du måske fokusere på din sundhed i stedet - det er meget bedre på den lange bane.
Jeg kan foreslå dig at starte dagen med et solidt måltid, altså noget med protein, det kunne være en æggekage og grøntsager i, det vil give dig både protein og noget for maven at arbejde med.
Til frokost kan du måske spise en tyk skive rugbrød med rester fra aftensmaden, grøntsager og frugt om formiddagen og eftermiddagen.
Hvis du spiser godt til morgen og frokost, vil du opdage, at du ikke har så stor lyst til slik om eftermiddagen. Med sund og god mad holder du dig mæt længere og dit blodsukker bliver stabilt, og derved får du ikke så stor trang til slik og andre søde sager.
Det hjælper at finde en motion man kan lide og man syntes er sjov, måske dans eller volleyball… måske skal du prøve lidt forskellige typer motion før end, du finder det du syntes er sjovt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen