Jeg vil ikke ha Mensturetion (staves)

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du måske er blevet lidt forskrækket over, at du fik menstruation. Det lyder som om, det er gået ud over dit ellers gode humør. Når du får mit svar, er der jo gået et par ugen, siden du skrev, og jeg tror, at du har fået dit humør igen. Det dårlige humør skyldes måske, at du ikke rigtig var forberedt på det.
Menstruation kan du ikke undgå at få, og det ved du sikkert også godt. Det er jo tegn på, at du så småt er ved at blive ung. Der er mange børn, der tænker, at de ikke vil være unge eller voksen, måske kender du det? Måske er der andre piger du kender, som også har fået menstruation eller går og tænker over hvornår de får deres første. Det kan være rart at snakke med sine veninder om det, de fleste piger har det lidt ligesom dig, at det er lidt irriterende og forstyrrer, når man bare har lyst til at være fri indtil man selv er klar. Vil det være en idé for dig at snakke med veninderne?
Men bare rolig, du har mange år endnu til at være enten barn eller ung.
Nu til dine spørgsmål om menstruation:
1.       Du skal gå med bind, mens du bløder, men når du ikke bløder mere, skal du ikke gå med bind.
2.       Det kan være svært at sige, hvor lang tid det varer de første par gange, for tit er menstruationen lidt uregelmæssig i starten. Men når du har haft menstruation 3-4 gange, vil det normale være, at du får menstruation en gang om måneden, og at det som regel varer 5 – 7 dage.
3.       Når du først er kommet ind i en regelmæssig menstruation, vil der normalt gå 28 dage imellem blødningerne, altså fra start til start. Men sommetider kan det godt snyde lidt, så der er mange, der sørger for altid at have et bind i tasken, hvis de skulle blive overraskede. Ellers kan man altid få bind på skolens kontor.

Jeg håber, du blev lidt klogere. Hvis du stadig har nogle spørgsmål, skulle du måske snakke med din mor om det eller med sundhedsplejersken på din skole. Du er selvfølgelig også velkommen i BørneTelefonen igen.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.