Brev
Idræt og Mens
Hej,
jeg er en pige på 13. Jeg fik min mens i lørdags.
Det er meget svært for mig, det er kompliceret og stressende. Men mit problem er at jeg har idræt i skolen. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Halvdelwn af pigerne har mens, det ved jeg. Men til idræt, er der ikke noget. F.eks de har ikke bind i deres underbukser og man kan ikke se de har mens. Det forstår jeg ikke.
Har overvejet om jeg skal tage bind af når jeg har idræt. Og så tage den på når jeg kommer hjem eller måske tage den på efter idræt.
Jeg har store bryster, men ingen Bh. Jeg synes det er svært at gå fra at have top (undertrøje ) til BH. Pubertet er slet ikke mig og jeg er slet ikke klar til det. Det er pinligt, men at have BH er for de store, og jeg er ret lille.
Jeg ved jeg kan snakke med min mor og gå tidligere i bad, men det er så pinligt. Men hvis i har andre ideer så please svar.
Tak.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev til brevkassen om de ting du oplever ved at være kommet i puberteten. De tanker du har er nogle tanker som rigtigt mange på din alder har og det er derfor sejt du har skrevet herind så vi sammen kan tale om det.
Du skriver i dit brev, at halvdelen af pigerne har fået menstruation, men at der til idræt ikke er noget. Jeg kan godt forstå du undrer dig over, at man ikke kan se det. Jeg tænker på, om de har fundet på et eller andet smart trick som gør, at de kan skjule det til idræt? Mon du har mod på at spørge dem om, hvad de gør? Du skriver det er pinligt og jeg tænker, at det synes de andre måske også? Hvis du har mod på at ”gå foran” og være den, som åbner op for at det er naturligt og noget I alle sammen gennemgår kan det måske blive nemmer for jer alle sammen. Hvad tænker du om det? Hvis det kan være svært at være den, der går foran kan en mulighed være at snakke med sundhedsplejerne på din skole – de ved rigtigt meget om lige netop det. De kan også komme ud i klassen og snakke med alle pigerne så I alle sammen kan tale om det.
Du skriver, at du har overvejet at tage bindet af under idræt og tage det på når du kommer hjem eller efter idræt. Jeg tænker, at du skal beholde bindet på imens du har idræt. Jeg kender ikke din skole, er der et toilet i omklædningsrummet? Hvis der er det kan det så være en idé, at du går på toilettet og tage bindet af inden du går i bad og efter badet gå derud igen og tag et nyt bind på - er det noget der kan lade sig gøre?
Jeg kan forstå, det er en mulighed at gå tidligere i bad til idræt, men at det føles pinligt. Jeg bliver nysgerrig på, hvad det præcis gør at du synes det er pinligt? Er det, at de andre kan se, man går før ud eller, at man skal have lov af læreren? Eller noget helt andet? Mon ikke der er nogle af de andre piger, som vælger denne løsning ind imellem? Det er dejligt at læse, du kan snakke med din mor om dine tanker og følelser. Selvom det lige nu føles lidt pinligt, så husk at din mor også har prøvet at være i din alder og helt sikkert kan huske, hvordan det føles. Jeg tænker hun vil kunne støtte dig og komme med nogle ideer til, hvad der kan gøre dig mest tryg. Måske hun kan hjælpe dig med at få en snak med din idrætslærer, så kan læreren tage en snak med alle jer piger i klassen, hvordan man kan være tryg til idræt, selvom man har sin menstruation. Din mor kan måske skrive eller ringe til idrætslæreren, så ingen i klassen behøver at vide, at det er dig/jer der har ringet. Jeg er sikker på de andre piger i klassen også vil være glade for denne snak omkring idræt og mens. Hvad tænker du om den ide?
Du skriver, at du synes det er svært at gå fra at have top til BH. Hvis man går ned i en undertøjsbutik så kan de hjælpe dig med at finde en top som støtter lige så godt som en BH. På den måde kan du vente lidt med at at skifte til BH. Måske er det meget rart for dig at have din mor eller veninde med. Der findes det der hedder en sportsbh, som minder meget om en top, det kan være det er noget for dig?
Puberteten er en tid med mange forandringer, både fysisk og psykisk. Husk på, alle de andre i klassen gennemgår det samme i forskellige tempi og det er helt naturligt man skal vænne sig til at gå fra barn til en ung pige. Måske det kan være dig en hjælp at kigge forbi brevkassen og læse om hvordan andre oplever det og hvilke råd de har fået, https://bornetelefonen.dk/brevkassen#/filterToggle.
I brevet skriver du, at du fik din menstruation i lørdags – jeg håber jeg gætter rigtigt når jeg tænker, at det var allerførste gang du fik menstruation? Jeg kan fortælle dig, at det bliver meget lettere, med tiden og, at når flere fra klassen får deres menstruation gør det også nemmere. Det håber jeg kan berolige dig lidt at vide.
Jeg håber mit svar har givet dig nogle ideer til, hvad du kan gøre, hvis ikke er du velkommen til at skrive ind igen eller sms, ringe og/eller chatte med børnetelefonen på 116 111.
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.