Brev
Hvad skal jeg gøre?
Hej.
Jeg er en dreng på 13, jeg vil gerne tabe mig, jeg vejer ca. 57kg. Og vil gerne en del ned.
Jeg dyrker boksning tre gange om ugen, og vil derfor gerne ned i vægtklasse, jeg ved bare ikke hvordan jeg kan komme ned i vægt.
Hvad synes du jeg skal gøre?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev. Jeg kan forstå på dig, at du gerne vil tabe dig i vægt, så du kan rykke en vægtklasse ned i boksning.
Nu kender jeg ikke så meget til boksning, men jeg ved, at vægtklasser har en stor betydning.
Vægtklasser giver god mening, så en meget stor bokser ikke skal bokse mod en anden bokser, der har en helt anden kropsvægt.
For at ændre sin vægtklasse, skal man enten tage meget på eller tabe sig meget. Begge dele kan være lige svært.
Jeg kommer til at tænke på, at de voksne boksere jo er færdig med at vokse. Derfor kan de tabe sig uden at tænke på, om væksttabet er usundt for deres udvikling og deres krop.
Du er jo lige i den alder, hvor kroppen har brug for at voksne i højden og bygge muskler op. Derfor kan du ikke tabe dig som en voksen boksen, uden at vægttabet risikerer at få konsekvenser for din udvikling.
Både sundhedsplejersken og lægen ved en masse om vægt, kroppens udvikling og hvad kroppen har brug for i din alder. De vil kunne give dig råd om, hvordan man taber sig på en sund måde. Hvad tænker du om at prøve det?
Jeg ved også, at lægen har mulighed for at henvise dig til en, der ved rigtigt meget om krop og vægt (en diætist). Måske kunne du få lov til at tale med en diætist – der kan vel ikke ske noget ved at spørge lægen?
Nummeret til lægen står på dit gule sygesikringskort.
Du kan måske også spørge din boksetræner? Han ved sikkert også en hel del om vægtklasser. Men jeg er lidt bekymret for, at han måske glemmer, at din krop er i udvikling. Han skal jo ikke rådgive dig som en voksen, der er færdig med sin udvikling.
Mon han ved nok om unges udvikling til at kunne give dig god vejledning?
Du kan selvfølgelig også vælge at spørge både boksetræneren og lægen/sygeplejersken. På den måde kan du holde svarene op mod hinanden, når du skal træffe dine beslutninger.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Held og lykke med din boksning.
Kærlig hilsen Børnetelefonen