Brev
Hvad skal jeg gøre
Jeg må ikke være sammen med nogen af mine ven fordi at jeg skal tabe mig
og så mener min far at jeg skal løbe mandag onsdag og fredag jeg skal også cykle om søndagen og jeg går til sport tirsdag torsdag og lørdag
så hvad skal jeg gøre??😭😭
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige
Tak for dit brev.
Forstår jeg dig rigtigt, at du ikke må være sammen med dine venner, fordi der ikke er tid til det, når du skal dyrke motion eller skal jeg forstå det sådan, at du ikke må være sammen med vennerne, fordi det I venner laver sammen gør, at du ikke taber dig?
Du er i begyndende pubertet, hvor du forandrer dig på flere måder. Venskaber er en vigtig del af den forandring, hvor I ofte snakker om forskellige ting med hinanden og samtidig også får øje på, hvad I menneskeligt vil stå for. Det er betydningsfuldt for din udvikling. Kroppen forandrer sig ligeledes og motion er vigtig, men hvis man skal tabe sig i din alder er det af stor betydning, at det sker på den rigtige måde. Derfor kan det være en god idé at have en sundhedsplejerske, diætist eller en læge til at hjælpe og til at rådgive.
Måske har du venner, du kan gå til sport, cykle eller løbe sammen med? Nogle du vælger at have det som fælles interesse med? Hvad tænker du om det? Eller måske er det muligt at være sammen inden eller efter, at du har dyrket motion. Det kunne nok også være hyggeligt at få nogle venner med ud på en løbetur.
Hvis din far mener, at du ikke må være sammen med dine venner, fordi de har dårlig indflydelse på dine spisevaner og træning, kan det da være en mulighed, at du sammen med med din far laver aftaler om regler om venner og træning? Inden du tager den snak med din far, vil det være en god idé, at du skriver nogle ting ned, hvor du har gennemtænkt, hvordan du kan få plads til begge dele. Så har I mulighed for at snakke tingene godt igennem sammen.
Jeg håber, du kan bruge svaret ellers er du velkommen til at skrive igen, smse eller ringe på 116 111. Her sidder rådgivere klar til at snakke med børn og unge. Vi vil altid gerne hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen