Brev
Hjælp! Hvorfor ?
Hej!!
Jeg er en pige på 12 i 6. Klasse.
Alle mine venner, alle dem fra mine parralel klasser og alle jeg kender har fået bryster!
Men jeg har intet?! Jeg vil meget gerne vide om nogle kender andre som heller ikke har bryster? For jeg føler jeg er den eneste …
Jeg ville virkelig ønske jeg lignede de andre!
Kan man gøre noget ?!? Please svar !
Vil meget gerne have svar til hjælp❌
Kh fra pige på 12 !!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Du skriver at du ikke har fået nogle bryster endnu. Hvis det kan være dig en trøst så er det nu helt normalt, når man er 12 år Også selvom det kan føles svært, når de andre piger i klassen er begyndt at få bryster. Du er på vej i pubereteten, og i en alder, hvor du stadig vokser. Det er forskelligt, hvornår man kommer i puberteten. Nogle kommer det allerede når de er 10 år og andre er måske 16 år, inden de kommer rigtig i puberteten. Men ventetiden kan være svær, når man gerne vil være som de andre og en del af gruppen.
Jeg tænker at det kunne være godt at tale med en voksen omkring det eller dine veninder. Ofte så hjælper det at høre, at der er andre som har det, som du har det lige nu. Din mor kan måske fortælle dig lidt om, hvordan det var for hende. Dine veninder kunne måske fortælle hvordan de har det. Nogen kan synes, at det ikke rart at få bryster. Kunne det være en idé for dig?
Du skal vide, du er god nok lige præcis som du er. Det kan være svært at være tålmodig og lige nu handler det om tålmodighed. Og måske at få hjælp til at have fokus på noget andet end kroppen. Vi har alle noget vi er gode til og noget ved os selv som er smukt,
Det kommer med tiden, husk på at vi alle er forskellige, og har forskellige kroppe. Alle kroppe er smukke!
Nogen gange kan man have brug for lidt hjælp til at føle sig som en del af andre og mærke at de er i samme situation. Måske kunne du også finde lidt støtte og hjælp, ved at gå ind på vores hjemmeside, hvor børn giver gode råd til hinanden. Det hedder Børn hjælper Børn. Her vil du kunne finde nogen, som skriver om det med bryster og pubertet: https://bornetelefonen.dk/find?content=bryster&headline=bryster
Jeg håber du kan bruge nogle af mine råd
Kærlig hilsen BørneTelefonen