Brev
Hjælp, hvad skal jeg gøre?
Obs: Datoer er fjernet af hensyn til pigens anonymitet.
Hej BB..
Jeg ER en pige.. På 15 år. som er bange for at fortælle folk hvem jeg virkelig er…. Jeg har haft denne her hemmelighed i nok over et år nu… og først i forgårds fik jeg hul på det.. Ved min spygeolog..
Jeg er en pige.. Som føler mig som en dreng.. og har altid gjort.
Jeg ved at jeg er en pige.. hvilket er trist.. for jeg føler ikke at denne her krop jeg har… er en pige krop… men det er den (Bryster og det hele)…
Jeg er til drenge… og jeg føler at jeg er MIG! når jeg tager min skovmands skjorte, hængerøvsbukser og hue på…
Men det er der igen der ved.. udover min spygolog og min veninde som også fik det af vide den dag.
Jeg er så bange for at fortælle det til min mor og andre… Min mor lader mig heller ikke gøre det jeg vil.. jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre… eller hvad jeg skal sig?..
Jeg vil bare så gerne være mig selv! Jeg vil være dreng….
M.V.H L.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L
Tak for dit brev. Da jeg læste det, tænkte jeg, at det er en meget stor hemmelighed, du har gået rundt med. Alligevel må det have været rart at fået taget hul på det og fortalt om det til din psykolog og din veninde. Jeg håber, at de har taget godt i mod din hemmelighed.
Faktisk er det ikke helt unormalt at føle sig fanget i den forkerte krop (forkert køn), der er også en del der finder ud, af at de er til samme køn. Det giver oftest en masse bekymringer og tanker, for mange føler sig unormale. Du kan også prøve at kigge på www.sexlinien.dk, som både har artikler og brevkassesvar om emnet. Jeg ved, at andre unge har brugt LGBTs Ungdomstelefon, hvor man først og fremmest kan tale med en, der forstår - og hvor man også kan få hjælp til at tage snakken med f.eks. sine forældre. Prøv at kigge her: http://lgbtungdom.dk/radgivning/ungdomstelefonen/
Du skriver, at du ikke tør fortælle det til din mor, og at hun ikke lader dig gøre, hvad du vil. Jeg er ikke helt klar over, hvad det præcist er, hun ikke giver dig lov til? Måske er det at give dig lov til at klæde dig som en dreng? Jeg tænker, at det bedste du nok kan gøre, er at fortælle hende, hvordan du har det. Det kan være, at hun synes, at det er lidt svært i starten, men det kan også være, at hun har det på fornemmelsen. Du kan jo evt. skrive det til hende i et brev, hvis det er for svært at sige direkte.
Det vigtigste er at du er dig, og jeg synes, at det er sejt, at du skriver herind og fortæller om det.
Venlig hilsen BørneTelefonen