Brev
Hjælp
Hej bb
Jeg er en pige på 11.
Jeg var den første i min klasse der fik hår på tissekonen.
Bagefter fik jeg hår under armene.
Sår på benene.
Og nu også på armene.
Alle hårene er mørke hvilket er rigtig ireterene fordi jeg er lys i huden.
Jeg har nogle forskelige spørgsmål som jeg ville blive glad hvis i svaret på dem:.
1 er det normalt for en pige at få hår på armene
2 hvordan kan jeg fjærne mine hår. Jeg har prøvet med en skraber uden min mor hved det. Jeg har sagt til hinde at jeg godt ville have mine hår under armene væk og der har hun købt noget men vi har ikke prøvet det inu.
3 hvornår får de andre piger i klassen hår yder armene? For det er rigtig ireterene at man ikke bare kan gå i en undertrøje når det er varmt og man altid skal passe på de andre ikke ser det.
Det var det jeg havet af spørgsmål for denne gang hav en god dag
Kh mig
Ps. Kan man være gravid hvis man ikke har fået menstruation??
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev, hvor du skriver meget præcist, hvad du gerne vil have svar på. Jeg har skrevet mine svar i punkter – ligesom dine spørgsmål.
1.Det er sådan, at alle mennesker, både voksne og børn, har hår på armene. Hår på armene er helt naturligt og almindeligt, – men det er forskelligt, hvor mange hår man har og hvor tydeligt, man kan se dem.
2. Det er rigtigt, at man kan fjerne sine hår med en barberskraber. Der findes også andre måder, som fx hårfjerningsvoks – måske er det det, din mor har købt til dig?
Det lyder som om, du og din mor har talt sammen om hårene, og at hun gerne vil hjælpe dig. I har bare ikke fået prøvet det, hun har købt endnu – måske kunne du tage en snak med din mor igen? Hun kan måske også fortælle dig, hvordan det var for hende, da hun var på din alder? Måske fik hun også hår i tidligt – og måske følte hun lige som dig, at det var irriterende eller måske var hun ligeglad og fjernede dem derfor ikke?
3. Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvornår de andre piger får hår under armene. Kroppens udvikling kan man ikke forudse – men både du og dine veninder er i en alder, hvor kroppen ændre sig fra pige-krop til kvinde-krop, og hvor der derfor kommer hår under armene og andre steder på kroppen.
Jeg ved, at der er mange piger, som synes, det kan være svært, når kroppen på den måde ændrer sig. Nogle piger har det svært, fordi de er de første i klassen, der får hår, bryster eller menstruation – andre piger har det svært, fordi de er de sidste, der får det.
Det kan derfor være en rigtig god ide at få en snak i klassen om kroppens udvikling. På mange skoler er det sådan, at man kan få sundhedsplejersken til at komme og fortælle om det, der sker med kroppen, når man kommer i puberteten. Måske kan du spørge en af dine lærere, om I kunne få sådan en snak med sundhedsplejersken i pigegruppen. Eller du kunne spørge din mor, om hun ikke vil tale med læreren om den ide? Du kan også altid selv tale med sundhedsplejersken om de spørgsmål, du har om kroppens udvikling.
Til sidst spørger du, om man kan være gravid, hvis ikke man har fået menstruation. Det er sådan, at man inden hver menstruation får ægløsning. Har man ægløsning og er i seng med en dreng, så kan man blive gravid – også selvom det er allerførste gang man har ægløsning, og derfor ikke har oplevet at få menstruation endnu.
Jeg ønsker dig alt godt og håber, du kommer til at "slutte fred" med din krops udvikling. Du er meget velkommen til at ringe på 116111, hvis du vil tale mere med en voksen om kroppens udvikling og graviditet.
Kærlig hilsen BørneTelefonen