Brev
Hej
Jeg ville bare sige jeg er en pige på 15 år. Og jeg er begyndt at få bumser og det havde jeg ikke ret meget før i tiden men nu så har jeg lige spludeselig fået nogen
er det farligt?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev og gode spørgsmål.
Det er helt almindeligt at få bumser. Og ligesom alle kroppe ser forskellige ud, er det også helt forskelligt, hvor mange bumser, man får. Nogle får næsten ingen, andre får flere.
Der er også mange, der i perioder pludselig får flere bumser, end de havde før. Ligesom du oplever det nu.
Det kan sagtens være sådan, at du får flere bumser nu – men at de så forsvinder igen, eller i hvert fald bliver færre, om et par måneder. Det er slet ikke farligt.
Hvis du synes, bumserne bliver lidt irriterende, ved jeg, at det f.eks. kan være rart at tage sin make-up af (hvis du går med make-up) om aftenen, vaske sit ansigt og tage noget ansigtscreme på.
Det kan nogle gange være med til, at huden trives lidt bedre. Men det er ikke sikkert, du synes, det er nødvendigt.
Hvis du har flere spørgsmål,  kan du altid SMS’e eller ringe til BørneTelefonen 116111eller skrive til os på Chatten.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen