For tynd?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Jeg synes, at det er så godt, du reagerer på, at din familie og pigerne i skolen har lagt mærke til, at du er blevet meget tynd.

Når man dyrker sport fire gange om ugen, er det enormt vigtigt, at man får en masse energi, så kroppen har noget at arbejde med. Hvis man ikke giver kroppen nok energi gennem mad, vil den mangle kræfter, når den skal holde kroppen sund og i gang. Du har en alder, hvor kroppen er under udvikling, og derfor kræver den ekstra meget god energi. Det er en rigtig god idé at spise sundt og lave motion, men det er også vigtigt, at man sørger for at få den mængde mad, man har brug for.

Hvis kroppen ikke får nok næring, kan den godt stoppe med at vokse i en tid, og ens menstruation kan udeblive. Det kan være fordi, kroppen ikke har kræfter nok til at holde de ting i gang.
Derfor synes jeg, at det er så vigtigt, du lytter til din mor, når hun bekymrer sig om, at du er blevet meget tynd - og at hun måske også synes, hun kan se, at du er stoppet lidt med at vokse.

Jeg håber, at du har mod på at snakke med din mor om, at du faktisk går med tanker om, at du selv synes, du er tyk, men at du bliver bekymret, fordi du ikke har haft menstruation i tre måneder.

Jeg synes, det vil være en rigtig god idé, hvis du og din mor går til lægen, så I kan tale om, hvordan du har det med din vægt/udseende, motion og mad. Det er også vigtigt, at lægen hører om, hvordan din menstruation udebliver. Det kan, at I sammen kan finde ud af at lave plan for mad, som hænger sammen med sport, som er god for dig og med til at holde dig sund og stærk. Det, at spise sundt, er nemlig ikke ensbetydende med, at man så skal være "tyk" eller utilfreds med sig selv.

Det kan også være, at du har mere lyst til at tale med en anden voksen, som er tæt på dig? En, der f.eks. kan hjælpe dig med at sige det hele til dine forældre? Eller en, som bare vil være rigtig god til at støtte dig med det. Måske er det en sundhedsplejerske, en lærer eller en veninde, som kan støtte dig her.

Jeg håber, at du vil passe rigtig godt på dig selv og åbne op over for din mor eller en anden, som vil hjælpe dig

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.