Brev
For tynd?
Hej
Jeg er en pige på 14 år. Jeg har længe syntedes at jeg er for tyk. Jeg er ca. 168 cm høj, og vejer 46,6 kg. Sidste sommer vejede jeg 53 kg, så jeg har tabt mig meget her på det sidste, og jeg ved virkelig ikke hvorfor.
Jeg spiser som jeg plejer og går til sport 4 gange om ugen. Jeg er bare stoppet med at spise kage og den slags, medmindre jeg er til fødselsdag eller noget andet.
Min famile kommentere også på at de synes at jeg er blevet for tynd, men jeg kan bare ikke selv se det.
Når jeg er i bad i idræt, siger de andre piger også ting som at man kan se mine ribben på ryggen og maven og at jeg skulle tage at gå på opfedningskur eller lign.
Min mor siger også at hun har lagt mærke til at mine bryster er stoppet med at udvikle sig, og de er også meget små.
Jeg har heller ikke haft menstruation i over 3 måneder nu, og det plejede ellers at komme nogenlunde normalt.
Jeg er virkelig bange for om der er noget galt med mig, og jeg håber at i kan hjælpe mig.
Mange hilsner herfra.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Jeg synes, at det er så godt, du reagerer på, at din familie og pigerne i skolen har lagt mærke til, at du er blevet meget tynd.
Når man dyrker sport fire gange om ugen, er det enormt vigtigt, at man får en masse energi, så kroppen har noget at arbejde med. Hvis man ikke giver kroppen nok energi gennem mad, vil den mangle kræfter, når den skal holde kroppen sund og i gang. Du har en alder, hvor kroppen er under udvikling, og derfor kræver den ekstra meget god energi. Det er en rigtig god idé at spise sundt og lave motion, men det er også vigtigt, at man sørger for at få den mængde mad, man har brug for.
Hvis kroppen ikke får nok næring, kan den godt stoppe med at vokse i en tid, og ens menstruation kan udeblive. Det kan være fordi, kroppen ikke har kræfter nok til at holde de ting i gang.
Derfor synes jeg, at det er så vigtigt, du lytter til din mor, når hun bekymrer sig om, at du er blevet meget tynd - og at hun måske også synes, hun kan se, at du er stoppet lidt med at vokse.
Jeg håber, at du har mod på at snakke med din mor om, at du faktisk går med tanker om, at du selv synes, du er tyk, men at du bliver bekymret, fordi du ikke har haft menstruation i tre måneder.
Jeg synes, det vil være en rigtig god idé, hvis du og din mor går til lægen, så I kan tale om, hvordan du har det med din vægt/udseende, motion og mad. Det er også vigtigt, at lægen hører om, hvordan din menstruation udebliver. Det kan, at I sammen kan finde ud af at lave plan for mad, som hænger sammen med sport, som er god for dig og med til at holde dig sund og stærk. Det, at spise sundt, er nemlig ikke ensbetydende med, at man så skal være "tyk" eller utilfreds med sig selv.
Det kan også være, at du har mere lyst til at tale med en anden voksen, som er tæt på dig? En, der f.eks. kan hjælpe dig med at sige det hele til dine forældre? Eller en, som bare vil være rigtig god til at støtte dig med det. Måske er det en sundhedsplejerske, en lærer eller en veninde, som kan støtte dig her.
Jeg håber, at du vil passe rigtig godt på dig selv og åbne op over for din mor eller en anden, som vil hjælpe dig
De kærligste hilsner
BørneTelefonen