For store bryster?

Hej!

Jeg er en pige på 13, og har været ret hurtig i min pubertet.

Jeg har et stort problem med mine bryster, for jeg synes de er alt for store.

Jeg føler alle kigger på mig (af pigerne) til idræt når vi klæder om.

Det er virkelig et problem, håber i vil hjælpe.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år.

Mange tak for dit brev. Jeg kan læse at du er ked af, at dine bryster er store og at du føler at pigerne fra klassen kigger på dig til idræt.

Det er meget forskelligt hvornår man går i puberteten og hvor hurtigt man udvikler sig. Nogle får bryster tidligt og nogle først langt senere og nogle får små bryster og nogle store.

Jeg kan godt forstå, du bliver lidt genert når du føler pigerne kigger på dig. Hvis de kigger er det måske fordi de er nysgerrige eller tænker på hvornår de mon selv får bryster?

Det kan godt være svært at opleve at kroppen ændrer sig gennem puberteten og der er mange unge, der oplever at det er lidt overvældende og derfor svært at følge med - måske er det sådan du går og har det? Det at brysterne vokser og bliver større er en del af en normal udvikling og jeg tror at du med alderen vil blive gladere for dem og føle dem som en mere naturlig del af din krop end du gør i øjeblikket, hvor det hele er lidt nyt og anderledes.

Jeg tænker det vil være godt hvis du har nogle at snakke med om det? Har du en søster, en veninde eller en voksen du føler dig tryg ved som du har mod på at tale med om det?

Det kan også være at du kan lave en særlig aftale med gymnastiklæreren om at du får lov at klæde om et par minutter før de andre, hvis du synes det vil være rart i en periode? Jeg håber du kan bruge mit svar og at det kan trøste dig lidt at mange andre unge på din alder tænker over deres krops udvikling og sammenligner sig med sine klassekammerater.

Du er altid velkommen til at skrive, ringe, chatte eller sms’e til Børnetelefonen hvis du har brug for at tale mere omkring dine tanker om din krops udvikling.

Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.