Brev
Er jeg for tyk..?
Hej BB!
Jeg er en dreng, der lige er blevet 13 år.
Jeg har et problem, jeg syntes jeg er for tyk og mange andre siger også jeg er tyk. Jeg 154 cm og vejer 45 kg!
Jeg hader mig selv, og er utilfreds med min krop.
Venlig Hilsen R.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årige dreng
Jeg kan se på dit brev, at det er tanker og følelser, der fylder meget. Derfor er det godt, at du spørger om hjælp. Det har jeg virkelig respekt for.
Jeg ved, at der er mange drenge på din alder og ældre, som har mange af de samme tanker omkring kroppen.
Hvis man kigger på din BMI (som er det, der bruges til at finde ud af om højde og vægt passer sammen), så er du helt normal og altså ikke for tyk.
Du lyder til at være en høj 13-årig. Og hvis man kigger på, hvor mange år du har endnu til at vokse, så kan du blive en høj dreng. Og det kan have også have en betydning, for din vægt. Du er lige begyndt på dine teenage år, og der kommer til at ske en masse med din krop den næste tid.
Men når du skriver, at du hader dig selv og er utilfreds med din krop, så bliver jeg bekymret for dig.
Jeg tænker derfor på, om du har sagt det her til nogle andre? Måske en ven, dine forældre, eller en voksen på skolen?
Det er nemlig nogle svære tanker at gå rundt med. Og jeg kan forstille mig, at det ikke er særligt rart at gå rundt og hade sig selv.
Jeg ved, at det har hjulpet mange andre børn og unge, at snakke med nogle om det. Ofte er det sådan, at hvis man snakker med ens forældre, kan de være med til at hjælpe én. Det er derfor, at de er der.
Nu ved jeg ikke, hvem det er der går rundt og siger du er tyk. Mon det er nogle fra skolen? Det er i hvert fald noget, der skal stoppes. Når andre går og siger den slags, kan man både blive ked af det og forvirret. Det kan gøre, at man bliver i tvivl om, om man er okay. Og du er okay.
På skolen har lærerne et ansvar for, at man har det godt. De skal også hjælpe til med, at man taler ordentligt med og til hinanden. Måske kan du tale med en lærer om, hvordan du har det og hvad du tænker om, at andre siger at du er tyk? Det kan også være, at du kan tale med skolens sundhedsplejerske. Man kan både tale med sundhedsplejersken om kroppen og om, hvordan man har det.
Du lyder til at være en sund og god dreng. Der kommer til at ske en masse med din krop, i mange år endnu. Men tankerne skal ud. Derfor håber jeg, at du får samlet mod til at snakke med dine forældre eller en anden voksen om det.
Kærligste tanker
BørneTelefonen