Brev
Er det rigtigt
Hej, jeg er en pige på 12 snart 13
Jeg har får et halvt år siden givet, det der bliver kaldt et blowjob på en dreng. Han er fætter til en der går i min klasse, og han er ikke helt fra Danmark. Jeg er begyndt at blive bange for ham, han spreder rygter om det jeg har gjort, og er usikker på om det er forkert. Det jeg har gjort, eller om jeg selv bestemmer. Fordi jeg føler ikke det er det helt store problem…. Håber at jeg høre fra jer, ønsker hjælp hurtigst muligt
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Når man er 12 år, er man ung og næsten teenager. Det er helt almindeligt, at man begynder at blive seksuelt nysgerrig. Du har givet blowjob på en dreng og nu spreder han rygter om dig. Jeg kan godt forstå du bliver forvirret over, hvorfor han gør det og om du har gjort noget forkert.
Du har ikke gjort noget forkert. Du har været sammen med den dreng – og jeg gætter på, at det var noget I begge ville. Det gætter jeg på, fordi du skriver, at du ikke føler, at det er et problem. Så længe, I begge havde lyst til at prøve det blowjob, så er det helt okay. Du spørger om, du selv bestemmer. Og ja, det er din krop og kun dig, der bestemmer over den.
Det kan være at drengen godt kan lide dig, men ikke ved, hvad han skal gøre. Eller måske vil han gerne virke sej over for de andre ved at fortælle om blowjobbet. Men når to mennesker har været så tæt sammen, så er det bedst ikke at gå og dele det med alle. Det kan nemlig være ubehageligt for den, man har været sammen med. På den måde kan man sige, at det mest er ham, der gør noget dumt lige nu.
Kunne du mon tale med ham om, hvordan det føles for dig? Kunne du sige til ham: “Jeg synes ikke det er rart, når du fortæller andre, om hvad vi har gjort sammen. Vil du være sød ikke at sige det til alle mulige?”
Du skriver, at du bliver bange for drengen. Og derfor kan det være, at du ikke synes, at du kan tale med ham.
Men det kan være, at du kan sige til de andre, at du har det fint med det, der er sket. Nogen gange bliver det mindre sjovt at sprede rygter, hvis den det handler om ikke bliver sur eller ked af det. Hvis du åbent siger, at du ikke skammer dig, så bliver det kedeligt at drille dig.
Du kan også vælge at ignorere rygterne og lade som ingenting. Det kan også gøre det kedeligt for de andre at tale om det.
Ofte går den slags også over efter lidt tid, så det er også en mulighed simpelthen at vente på, at de andre unge bliver trætte af at tale om det.
Jeg håber, at du har fået nogle ideer til noget, du kan gøre nu.
Kærlig hilsen BørneTelefonen