Brev
Er det normalt at ens skede lugter?
Hej!
Jeg er en pige på 13 år.
Jeg oplever næsten altid at min skede lugter dårligt.
Jeg ved ikke om det er normalt.
Det lugter rigtig dårligt, men det klør ikke.
Er der noget man kan gøre for at få det til at stoppe med at lugte?
Og er det normalt?
Mvh. 13 årig pige:)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige,
Når kroppen begynder at gå i puberteten, kan det være lidt svært at vide, hvad der er normalt, og hvad der ikke er. Det er derfor godt, at du skriver herind.
Det er svært for mig præcist at regne ud, hvorfor din skede lugter dårligt. Måske det er pga udflåd? Når man går i puberteten som pige, så begynder man at producere udflåd, som er skedens måde at rense sig selv. Udflåd er som regel hvidligt og lugtfrit eller lugter svagt syrligt. Det burde altså ikke lugte dårligt, men hvis man ikke får vasket sig ordentligt i og omkring skeden, så kan det godt komme til det. Omvendt kan man også komme til at bruge for meget sæbe, der irriterer skeden. Du kan læse mere om intimhygiejne her: http://www.sexlinien.dk/emneside-kroppen/intimhygiejne.aspx. Udover det så skal man også huske at skifte underbukser hver dag, da det også hjælper mod dårlig hygiejne.
Hvis du stadig synes, at din skede lugter dårligt på trods af god intimhygiejne, så synes jeg, at du skal tage fat i din skoles sundhedsplejerske eller din læge og snakke om det. Så kan de vurdere, hvad årsagen er.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Ellers kan du ringe til BørneTelefonen på 116111
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen