Brev
Er det for tidligt
Hej BT
Jeg er en pige på elve år det har været lidt grenseoverskridne at skrive dette brev
men på det sidste har jeg gået rundt og tænkt over om det er for tidligt at gå i g streng
for jeg ved ikke hvad de andre piger ville sige til det hvis vi sto i omklædningen og klædte om
hjælp mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev og hvor er det bare sejt at du skrev, selv om du syntes, det var lidt grænseoverskridende.
Du spørger, om det er for tidligt at gå i g-streng. Det er jo en smagssag, hvilke trusser man går med. Men g-streng kan for nogle signalere noget ”voksent” og ”seksuelt”. Og måske er det derfor, du bliver lidt i tvivl, om du er gammel nok, fordi du ikke har lyst til at signalere det? Men har du tænkt over, hvorfor du gerne vil bruge en g-streng?
Jeg ved, at mange piger på et tidspunkt begynder at overveje at gå med g-streng. Og det er helt normalt, at man får lyst til at gå med lidt mere ”ungt” undertøj, når man går fra barn til ung. Derfor kunne du tage en snak med dine veninder og høre, hvad de tænker om at gå med g-streng. På den måde kan du jo finde ud af, hvad de ville sige, hvis du begyndte at gå med det.
Jeg synes også, du skal tage en snak med din mor eller en anden voksen, som du handler tøj med. Det kan jo være, at de voksne har nogle gode grund til, at de ikke vil købe g-streng til dig. Og da det sikkert er dem, der skal vaske dem, bliver du nok nødt til at have dem med på ideen.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Ellers kan du også skrive til Børn hjælper Børn og høre, hvad andre på din alder siger til at bruge g-streng.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen