Er det for tidligt

Hej BT

Jeg er en pige på elve år det har været lidt grenseoverskridne at skrive dette brev

men på det sidste har jeg gået rundt og tænkt over om det er for tidligt at gå i g streng

for jeg ved ikke hvad de andre piger ville sige til det hvis vi sto i omklædningen og klædte om

hjælp mig

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Tak for dit brev og hvor er det bare sejt at du skrev, selv om du syntes, det var lidt grænseoverskridende.

 Du spørger, om det er for tidligt at gå i g-streng. Det er jo en smagssag, hvilke trusser man går med. Men g-streng kan for nogle signalere noget ”voksent” og ”seksuelt”. Og måske er det derfor, du bliver lidt i tvivl, om du er gammel nok, fordi du ikke har lyst til at signalere det? Men har du tænkt over, hvorfor du gerne vil bruge en g-streng?

Jeg ved, at mange piger på et tidspunkt begynder at overveje at gå med g-streng. Og det er helt normalt, at man får lyst til at gå med lidt mere ”ungt” undertøj, når man går fra barn til ung. Derfor kunne du tage en snak med dine veninder og høre, hvad de tænker om at gå med g-streng. På den måde kan du jo finde ud af, hvad de ville sige, hvis du begyndte at gå med det.

Jeg synes også, du skal tage en snak med din mor eller en anden voksen, som du handler tøj med. Det kan jo være, at de voksne har nogle gode grund til, at de ikke vil købe g-streng til dig. Og da det sikkert er dem, der skal vaske dem, bliver du nok nødt til at have dem med på ideen.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Ellers kan du også skrive til Børn hjælper Børn og høre, hvad andre på din alder siger til at bruge g-streng.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.