Det forsvinder aldrig!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Jeg kan godt høre, at du bare er super træt af bumserne. Og at de fylder meget for dig.

Jeg forstår også godt, at du kan blive “totalt ked af det” , når der bare kommer flere og flere. Hvor alt du ønsker er, at de skal blive færre og færre.

Mange unge i din alder har bumser. Alligevel føler du, at du har flere end andre. Og du bliver derfor bekymret for, om andre vælger dig fra som ven.

Om du virkelig har flere end andre, kan jeg jo ikke vide. Men uanset om du har færre eller flere, så frustrer bumserne dig så meget, du lige nu nok ikke ser meget andet i spejlet end dem. Og så bliver du ked af det. Og de følelser ved jeg, at du deler med rigtig mange andre unge med bumser.

Man kan desværre ikke trylle bumserne væk. Men der er noget, man kan gøre, så det bliver bedre.

Først og fremmest kan du tale med lægen. Der er forskellige midler til behandling af bumser, som lægen kan fortælle dig om.

Derudover kan du selv være opmærksom på, om der er en sammenhæng mellem bumserne og det, du spiser. Du kan også vaske din hud morgen og aften med en mild sæbe og smøre med creme. Spørg på apoteket hvilken sæbe og creme de anbefaler.

Jeg er ret sikker på, at ingen vil vælge dig fra som ven, fordi du har bumser. Men at have den frygt, kan være hårdt. Derfor vil jeg foreslå dig at tale med nogen. Mon dine forældre ved, hvordan du har det? Eller er der en god ven, du kan tale med? Bare det at få lov at dele sin tristhed og frustration kan hjælpe. Det kunne måske også være en ide, at tale med skolens sundhedsplejerske?

Jeg håber, du får hjælp til bumserne. Selvom det måske lyder som en “ringe trøst”, så fylder bumserne sikkert mest for dig. Andre lægger sikkert ikke så meget mærke til dem, som du gør.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at skriv igen,

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.