Brev
Det forsvinder aldrig!
Hej.
Jeg er total ked af at jeg har bumser. Jeg har flere end de andre og nu har jeg ar i ansigtet og det ligner jo lort.
Jeg vil bare ha det væk men det kommer jo aldrig væk, der kommer bare flere og flere.
Det gør mig så ked af det.
Jeg er bange for at folk synes jeg er grim, og at de vælger mig fra som en ny ven for den person det nu kunne være.
Jeg håber fandeme at der er noget jeg kan gøre for at få det hele væk, så jeg har en dejlig pæn hud.
For hvis jeg har en pæn hud, så er jeg faktisk en del pæn dreng. Håber at der er noget der kan få det mindst 97% væk. Hilsen deprimeret dreng 🙁
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Jeg kan godt høre, at du bare er super træt af bumserne. Og at de fylder meget for dig.
Jeg forstår også godt, at du kan blive “totalt ked af det” , når der bare kommer flere og flere. Hvor alt du ønsker er, at de skal blive færre og færre.
Mange unge i din alder har bumser. Alligevel føler du, at du har flere end andre. Og du bliver derfor bekymret for, om andre vælger dig fra som ven.
Om du virkelig har flere end andre, kan jeg jo ikke vide. Men uanset om du har færre eller flere, så frustrer bumserne dig så meget, du lige nu nok ikke ser meget andet i spejlet end dem. Og så bliver du ked af det. Og de følelser ved jeg, at du deler med rigtig mange andre unge med bumser.
Man kan desværre ikke trylle bumserne væk. Men der er noget, man kan gøre, så det bliver bedre.
Først og fremmest kan du tale med lægen. Der er forskellige midler til behandling af bumser, som lægen kan fortælle dig om.
Derudover kan du selv være opmærksom på, om der er en sammenhæng mellem bumserne og det, du spiser. Du kan også vaske din hud morgen og aften med en mild sæbe og smøre med creme. Spørg på apoteket hvilken sæbe og creme de anbefaler.
Jeg er ret sikker på, at ingen vil vælge dig fra som ven, fordi du har bumser. Men at have den frygt, kan være hårdt. Derfor vil jeg foreslå dig at tale med nogen. Mon dine forældre ved, hvordan du har det? Eller er der en god ven, du kan tale med? Bare det at få lov at dele sin tristhed og frustration kan hjælpe. Det kunne måske også være en ide, at tale med skolens sundhedsplejerske?
Jeg håber, du får hjælp til bumserne. Selvom det måske lyder som en “ringe trøst”, så fylder bumserne sikkert mest for dig. Andre lægger sikkert ikke så meget mærke til dem, som du gør.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at skriv igen,
Kærlig hilsen
BørneTelefonen