Brev
Bumser og Ance
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej Børnetelefonen
Jeg har et problem og det er at jeg har helt vildt mange bumser og Ance
Alle folk går rundt og driller mig med det.
Håber i kan hjælpe mig
Knus den håbløse pige ….
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Lad mig allerførst sige, at jeg virkelig godt kan forstå, at du synes, det er træls, at du som teenager skal bøvle med bumser og uren hud. Det er desværre noget, rigtig mange unge oplever på et eller andet tidspunkt i livet.
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når du også bliver drillet med det. Det er heller ikke i orden. Jeg tænker på, hvordan du mon reagerer når det sker? Siger du fra, eller lader du som ingen ting?
Hvis du har mod på det, kan du måske fortælle dem, at du faktisk bliver ked af det?
Hvis det er svært for dig at sige højt, kan du også tale med en lærer eller dine forældre om det. De kan hjælpe dig med at få det sagt, eller tage en snak med din klasse om, hvordan I taler til hinanden.
Som sagt er det helt almindeligt at mange teenagere, og også voksne, kan få bumser. Men for nogle, som du beskriver, kan det udvikle sig til akne.
Når det fylder så meget for dig, som det gør, vil jeg derfor anbefale dig at kontakte lægen. Nogle gange kan lægen nemlig hjælpe med noget creme eller medicin.
Hvis ikke lægen kan tilbyde dig en creme eller medicin, kan han/hun også hjælpe med andre forslag.
Jeg ved ikke, om du gør det. Men nogle kan finde på at klemme deres hudorme og bumser. Det vil jeg ikke anbefale. I stedet for kan det være en god idé at vaske dit ansigt morgen og aften, og når du har dyrket sport. Bagefter kan du bruge en mild fugtighedscreme. Hvis du er i tvivl om, hvilken der er den rette for dig, kan apoteket hjælpe.
Huden kan også have godt af at ånde. Hvis du tit går med makeup eller har hår foran ansigtet, kan du prøve at prøve at sætte håret op og undgå makeup. Det ved jeg godt, kan være ubehageligt for nogle, hvis de prøver at skjule bumserne. Måske du derfor kan starte med at gøre det i weekender, aftener og når du ellers er hjemme.
Jeg håber, at du føler dig hjulpet, og har fået nogle idéer til, hvad du kan gøre. Jeg håber også, du vil tale med din lærer eller dine forældre om, at du bliver drillet. Det er din læreres ansvar at sørge for, at alle har det godt I klassen.
Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til os igen på nummeret 116 111. Så vil vi meget gerne lytte til dig, og hjælpe med det, du har brug for.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen