Brev
Bryster?!
Kære BB.
Jeg er en pige på 11½ og er den eneste i min klasse af pigerne der ikke er begyndt at få bryster endu. Man siger, at hvis man er begyndt at få bryster kan man hvis man trykker på brystvorten mærke en knude og er lidt øm. Men jeg er også lidt tynd så når jeg trækker vejret så kan man se mine ribben og det er også problemet får hvis jeg trykker på mine ribben er jeg lidt øm og det er jeg snart cirka været i et halvt år, men jeg kan ikke mærke nogen knude.
Kun hvis jeg spænder den muskel der sidder ved brystvorterne og jeg jeg går cirka to millimeter op kan jeg mærke en form få knude er det mine bryster der er begyndt eller er jeg bare lidt øm? Jeg syntes bare det er lidt mærkeligt fordi jeg har fået hår oppe og nede mellem mine ben, bumser, udflåd, og nogle gange en stor eller lille smerte omkring navlen. Hjælp mig så hurtigt du kan tak.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 11 ½ år,
Tak for dit brev. Flot du har haft mod til at stille spørgsmål omkring din krop. Det er spørgsmål som rigtigt mange andre unge i din alder også har.
Du er, som du selv har mærket på vej til at blive teenager. Da sker der en masse med kroppen både psykisk og fysisk, som du oplever nu. Man kan ikke altid sige, hvad rækkefølge tingene sker i. Nogle gange kan brysterne godt lade vente på sig med at vokse. Mange oplever også at det ene bryst vokser lidt mere end det andet i starten.
Jeg tænker, det, du mærker, er dine bryster, som er ved at gøre klar til at vokse. Tit kan man slet ikke lade være med at røre omkring brystet, for at finde ud af, hvad der sker inden i, det kan godt være med til at gøre brystet lidt ømt.
Måske kunne du snakke med din sundhedsplejerske på skolen, hvis ikke du føler dig helt tryg, og måske har du andre spørgsmål omkring din krop, du gerne lige vil have mere viden om
Du skriver, du har udflåd. Det lyder til, at din krop også er ved at gøre klar til menstruation. Tit er det sådan de første gange, at det godt kan være en kraftig udflåd. Menstruationen kan godt komme en gang, og så først komme om lang tid igen, de første par gange er det normalt, at den ikke er regelmæssig.
Håber du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen, som er et gratis anonymt nummer, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
De kærligste hilsner fra BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.