Brev
Bryster!
Kære Brevkasse.
Jeg er en pige på 11½ og har hår mellem benene ,armende har bumser og har haft udflåd i ca. 1 år. Men jeg har ikke nogen bryster! Mens alle andre piger fra min klasse har. Til idræt kigger nogen af pigeerne mærkeligt på mig, og jeg føler mig andeledens og pinlig.
Jeg har læst nogle af de andre breve her inde på hjemmesiden, hvor de har det samme problem som mig hvor du så har svaret at det første tegn på at man har bryster er at man kan mærke en hård knub under ens brystvorter men når det sker ved man så lige precis at man er ved at få bryster eller kan det være en riben man kan mærke?
Hjælp mig! Hilsen NH.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære NH.
Mange tak for dit brev.
Du fortæller, at du har fået hår og bumser, men ingen bryster endnu, og du føler dig anderledes end de andre.
Når man kommer i puberteten, er det forskelligt hvad der starter med at vokse først. For nogen er det brysterne, der vokser først, hvorefter der kommer hår, udflåd, menstruation osv. For andre starter puberteten med hårvækst og bumser, før brysterne begynder at vokse. Jeg forstår ikke helt på dit brev, om dine bryster er begyndt at vokse - og du kan mærke den lille hårde (ømme) knude under brystvorten? Hvis du kan det, er det ikke dine ribben, du kan mærke, men dine bryster der er begyndt at vokse.
Jeg tænker, at det i din situation kunne være godt, hvis du opsøgte sundhedsplejersken på din skole og talte med hende om din pubertetsudvikling. Hun kan se dig og tale med dig om, hvad det er der sker med din krop lige nu. På de fleste skoler i landet kan man få fat i en sundhedsplejerske, og hvis ikke du ved hvordan, kan du spørge din lærer eller skolesekretæren, hvornår hun kommer på din skole næste gang.
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 110, eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.