Brunligt udflåd

Hej.

Jeg er en pige på 13 år som her i løbet af de sidste par dage har oplevet noget som har gjordt mig en smule bekymret.

Igår skiftede mit udflåd farve fra sådan den normale form for farve, til helt brunt agtigt, det lugter ikke. jeg troede faktisk lidt jeg havde skidt i bukserne.

Jeg er sent udviklet og tvivler derfor stærkt på at det er menstruation. Min mor og min mormor fik nemlig først deres da de var 15. Mine bryster er hellere ikke udviklet endnu.

Jeg prøvede at google mig lidt frem til det, men jeg fandt ikke rigtigt noget klart svar omkring det.

Jeg ved godt at jeg burde tale med min mor om det og sådan, men det har jeg bare ikke rigtigt lyst til.

Og jeg vil på ingen måde til en læge med det, nu mindre det sådan er MEGET nødvendigt, da jeg er meget genert over min krop.

Jeg følte også at udflådet ligesom var “mere” end det plejer.

Og på en eller anden måde er det nærmest væk nu, eller i hvertfaldt ikke så voldsomt.

Kan det være at min skede bare lige skulle rense sig selv?

Svar venligst hurtigt, jeg er meget bekymret omkring det.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Det er rigtig godt, at du reagerer, når du bliver bekymret.

Jeg kan godt forstå, at du undrer dig over, hvad det brunlige udflåd mon kan være. Og det er helt naturligt at få nogle tanker omkring, hvad det er der sker med kroppen.

Selvom du ikke tror, at det kan være menstruation, så vil mit bedste bud være, at det nok har været din første menstruation. Mange piger tror, at man bløder meget, når man får den første menstruation, men faktisk er det sådan, at mange oplever, at det bare er lidt brunligt udflåd.
Som du skriver, er det sådan, at mange piger får deres første menstruation omkring samme alder, som deres mor. Derfor kan jeg godt forstå, at du tænker, at det er usandsynligt, at det skulle være din menstruation. Man kan dog ikke altid regne helt med det. Man får sin menstruation, når kroppen er klar til det.

Jeg ved, at mange piger synes, at det kan være lidt pinligt at skulle tale med andre om kroppen og kroppens udvikling. Men når man går og tænker meget over noget, kan det være rigtig rart at dele det med nogen. Jeg er sikker på, at din mor gerne vil tale med dig om det, og det er godt at huske på, at hun selv har været ung og stået i din situation, og hun kan sikker godt huske, hvordan det var.

Ud fra hvad du skriver har du ikke noget at være bekymret over. Hvis det fortsætter, og du stadig er lidt urolig, kan du også tage en snak med sundhedsplejersken på din skole... eller din mor. De ved begge en masse om kroppens udvikling.

Hvis det bare er for pinligt at sige til din mor, så prøv med en sms. Du kan fx skrive: "Jeg tror, at jeg har fået min første menstruation. Jeg synes det er lidt pinlligt, så det er ok at du snakker med mig om det. Men jeg er ikke helt klar til selv at fortælle, endnu" Kunne det være en måde at din får at vide, at du vist har fået din første menstruation?

Jeg håber, at mit svar har beroliget dig lidt.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.