Brev
Brun mens??
Hej, jeg er en pige på 12 og jeg har fået menstruation for første gang men er ikke helt sikker på om det er mens. Jeg er ikke sikker på det fordi at det er brunt, det her er altså dag 1 med menstruation.
På forhånd tak.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år.
Tak for dit brev. De fleste piger får deres første menstruation, når de er mellem 10-14 år, og nogle piger får det tidligere og andre lidt senere. Det er helt normalt.
Farven på blodet kan skifte mellem rødt og mørkebrunt – i starten og slutningen af menstruationen er det ofte mørkebrunt.
Det tyder på, at det er din første menstruation, som du har fået. Så tillykke med det, det er jo en del af det at blive ung og komme i puberteten.
Måske du har lyst til at få mere viden om menstruation på kan du tjekke disse to forskellige hjemmesider:
Jeg har lyst til at foreslå dig, at du taler med din mor eller din far, hvis du bor hjemme og er tryg ved at tale med dem? Mon du har mod på at tale med din mor eller far? Måske har du allerede talt med dem?
Jeg tænker, at det måske kan være, at du ikke før har talt med din mor om sådan noget. Sådan er det for de fleste. Mange føler at det er akavet, fordi det er meget privat. Alligevel tror jeg, at det kunne være rart for dig. Faktisk også for din mor, for hun vil sikkert rigtig gerne støtte dig og gøre hvad hun kan for at du har det godt. Og ja, hjælpe dig med fx at få købt nogle bind, som du kan bruge, når du har din menstruation.
Hvis du er i tvivl om hvordan du skal fortælle din mor det, så vis hende dit brev til BørneTelefonen og mit svar. Det er der rigtig mange andre børn og unge, der gør. Det er tit en stor hjælp. Så er snakken i gang af sig selv.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen