Brev
Blodklump?
Hej børnetelefon
jeg er en pige på 12 som har haft mens i lidt over et år,
så her idag da jeg skulle skifte mit bind lå der i mit bind en kødklump På størrelse med en 5 krone.
det lignede en lever på en gås og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre hjælp!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Man kan godt blive lidt forskrækket, hvis man opdager en blodklump i bindet. Jeg kan berolige dig med, at det er helt normalt.
Det kan lyde lidt indviklet at forklare, men jeg prøver. Blodklumpen er en blanding af blod og lidt slimhinde, der er på vej til at størkne. Det sker fordi det tager lidt tid at komme fra underlivet - din livmoder og ud i bindet, når du har menstruation. Klumperne kan nogle gange være meget mørkerøde eller næsten helt sorte og virke slimede. Det er helt normalt.
Jeg håber, du er rolig igen og forstår, at det er normalt. Ellers vil jeg anbefale du går forbi sundhedsplejersken, som helt sikkert vil svare dig og berolige dig. Sundhedsplejersken er vant til at svare på spørgsmål om menstrunation og andre ting om kropen.
Mange hilsner BørneTelefonen.