Brev
Bliv klar til at få finger
Hej
Jeg har her i de sidste par uger snakket med en dreng fra min klasse og vi har det skide sjovt og flirter også lidt med hinanden.
Der er dog det at han ikke skal med i 9. Klasse næste år da han skal på efterskole. Vi var en dag i svømmehallen mig, ham og 5 andre, og han spurgte mig helt seriøst og han skulle øve sig altså i og give finger inden. Jeg svarede ja fordi syntes jo det ville være synd hvis han ikke kunne finde ud af det. Men her for et par dage siden var mig og min veninde sammen med nogen drenge fra vores klasse og han var der.
Det var mega hyggeligt og han holdte hele tiden om mig og han lagde meget op til noget og jeg følte mig også ret klar det var bare ikke det rette sted. Så dagen efter skulle hele klassen til klasse fest og vi gik mange ture mig og ham og to andre og han holdte om mig og tog lidt på mig og sådan.
Min veninde prøvede meget og få mig sammen med ham men følte bare ikke får det skulle være uden i skov, det var der han ville. Da han så tog hjem opdagede jeg så at han faktisk havde prøvet hele aftenen og havde snakket med min veninde og alt muligt for at spørge hvad der var galt og om jeg ikke ville.
Så jeg blev rigtig frustreret da han tog afsted og virkelig træt af at jeg spildte en chance. Men føler mig heller ikke helt klar kan mærke jeg er bange for hvad han tænker når han ser mig dernede, om jeg lugter og om der er noget galt alt sådan noget. Jeg døjer ldit med sådan nogen små bumser agtig ting mi hver side af min skede helt derude hvor trusserne sidder og kan ret til klemme dem.
Men aner jo ikke hvad han vil tænke. Jeg ved bare ikke hvordan jeg bliver Helt klar fordi føler mig virkelig tryg ved ham og han behandler mig ordenligt. Men vi er ikke forelskede eller noget vi har det bare sjovt og det er begge vores første gang så der er ikke noget imellem os kun flirteri. Men jeg kunne virkelig godt bare noget vejledning.
MVH.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvordan man bliver klar, findes der ikke som sådan en direkte opskrift på. Men hvis du lytter til dig selv og mærker efter, om du har lyst, så tror jeg, at det kommer af sig selv. Med andre ord så handler det om dine følelser.
Hvis du ikke har lyst til at gøre det i en skov eller et sted, hvor der er andre til stede, så skal du holde fast i det. Det er fordi, du ikke er følelsesmæssigt klar til det.
Du skal jo heller ikke have sex eller på anden vis være intim med en dreng for at hjælpe ham med at blive erfaren, men fordi du virkelig gerne selv vil.
Jeg synes derfor, at du skal vente, til du kan mærke, at du 100% har lyst og slet ikke kan lade være.
Det kan godt give en følelse af tomhed bagefter, hvis man gør noget, man ikke føler sig klar til. Og det kan også blive akavet, hvis man har sex med en ven, for hvordan skal man forholde sig til hinanden næste gang, man ses.
Når “han” kommer på efterskole, er det heller ikke sådan, at alle andre har prøvet alt muligt.
Der er masser af jeres jævnaldrene, der ikke har haft sex eller været intime endnu. Masser. De siger det bare ikke altid højt.
Han skal i hvert fald ikke være nervøs for at være bagud. Det er han ikke. Og det er du heller ikke.
Der er masser af unge, der er over 18 år eller ældre, inden de har sex første gang. Der er også mange, der har det før, men det er en individuel ting, som man må føle sig frem omkring.
Det er i bund og grund ikke noget, man skal skynde sig med. At have sex første gang er begyndelsen på et nyt kapitel i ens liv, og man skal lige have læst de foregående kapitler først.
Det er sjældent, at en bog giver mening, hvis man starter på et kapitel midt inde i den.
Hvis man derimod starter med kapitel 1 og så kapitel 2 og så videre i den rigtige rækkefølge, så får man mere ud af hele bogen, hvis du forstår?
Jeg synes desuden, at du skal tage det som et kompliment, at din ven er tiltrukket af dig. Men om du vil gå skridtet videre, bestemmer du selv. Ikke ham.
Angående hvordan du ser ud “dernede”, så synes jeg, at du skal tage det helt roligt. Der er ingen piger/kvinder, der er ens. Det samme gælder drenge/mænd.
Til gengæld er de fleste nok enige om, at man er nervøs første gang, man skal have sex med nogen. Især allerførste gang, men måske også første gang man har sex med en ny partner. Det er kun naturligt.
Knopper i intimområdet har mange piger i perioder. Især hvis man barberer sig i bikinilinjen. Du kan spørge i Matas eller på apoteket, om de har noget salve, der kan afhjælpe det, hvis det generer dig.
I forhold til lugt, så er der ingen, der dufter af roser omkring kønsdelene eller nogen andre steder på kroppen, medmindre man bruger parfume, og det skal man i hver fald ikke gøre omkring kønsdelene. Derimod kan den naturlige duft virke pirrende på den, man er intim med.
Hvis man gerne vil være sikker på, man er ren dernede, kan man købe noget flydende intimsæbe eller en mild bodyshampoo, som også kan bruges i skridtet. Det kan man købe i Matas, på apoteket og i de fleste supermarkeder.
Jeg håber, at du er blevet lidt klogere af at læse mit svar. Især håber jeg, at du holder fast i selv at mærke efter og ikke gøre noget, du ikke er klar til i øjeblikket. Det virker som om, du allerede er god til det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen