Brev
Barnelige veninder
Hej BørneTelefonen
Jeg er en ret udviklet pige på 13 år
Jeg går i klasse med mine to bedste veninder og vi er for det meste ikke så tit uvenner.
Men jeg har et problem. Fordi at jeg har fået mens (det ved de ikke) og bruger Bh M.m
Så føler jeg mig tit mere voksen end dem. De kunne ligne nogle der går i 2. Når de går ved siden af mig (og det føles også sådan) De fjoller og platter som mine mindre søskende gør jeg tror ikke at de tænker så meget på at vi snart er “voksne” som jeg gør og det irreterende mig rigtig meget.
De har også mere til fælles og er mere klassens “Nørder” hvor at jegf er klassens “udviklede”
Der er selfølgelig også andre piger i min klasse og jeg har også mange venner uden for skolen men det går mig på at de ligsom passer bedre til hindanden og jeg ligsom ikke rigtigt har en Bedste veninde i klassen.
Jeg ved ikke om jeg skal sige det til dem eller om jeg bare skal finde en anden eller? Også hvis nu at vi alle sammen er hjemme hos den ene så vil de altid lege gemmeleg mens jeg hellere vil leget spellerk?
Please hjælp mig er virkelig i krise!!!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er meget forskelligt, hvornår kroppen begynder at udvikle sig og man forandre sig på mange måder. Det ved du sikkert godt, fordi du selv er mere udviklet end dine veninder er, lige nu. Men dine veninder udvikler sig også, på et tidspunkt og så kan det være, at du igen føler at I er mere på lige fod med hinanden.
Der sker rigtig meget i puberteten, når man er mellem 12 og 15 år. Det er meget forskelligt hvor hurtigt man udvikler sig, og så er det jo også meget forskelligt hvad man har lyst til. Jeg tænker, at ligesom du skal have lov til at være den du er, skal de andre også have lov til at være dem de er, og gøre de ting som de har lyst til, så længe det selvfølgelig ikke går ud over nogen.
Du skriver i dit brev, at I er bedste veninder og at I ikke så tit er uvenner, derfor tænker jeg at du godt kan fortælle dine veninder, hvordan du har det - på den pæn måde. Det behøver jo ikke at være negativt på nogen måder. Jeg tænker nemlig at det vil være rigtig godt for jer, at I kan tale sammen om jeres udvikling. Du skriver også at du har fået din menstruation, men at du ikke har fortalt det til dine veninder.
Jeg ved, at mange piger synes at det er svært at tale med andre om deres menstruation. Det kan godt føles privat og lidt pinligt at tale med andre om. Men husk, at det er noget som dine veninder på et tidspunkt selv kommer til at opleve. Mon ikke de også går rundt og har tanker omkring hvordan de skal gribe tingene an, når de får deres menstruation. Måske er der endda en af dem, som også har fået deres menstruation, men de har det måske som dig – og har holdt det for sig selv?
Jeg håber at du får en god snak med dine veninder.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen