Brev
Barbering af ben
Hej
Jeg er en pige på 13 år, som virkelig gerne vil barbere ben, men må ikke før jeg er 15! Jeg får kommentarer om at jeg har hår på benene af nogle drenge og jeg føler mig som en mand!
Jeg har sagt til min mor at jeg ikke kan lide at gå i shorts hvis jeg har hår på benene men hun siger at så må jeg jo bare gå i lange bukser hele den varme sommer… Hvad skal jeg dog gøre?
Knus…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du er træt af, at din mor ikke vil lade dig barbere ben, før du bliver 15. Det virker som om, det er ret vigtigt for dig at få dem barberet nu, så du kan gå i shorts uden at føle dig som en mand, så jeg kan godt forstå, det er frustrerende, når du så ikke må for din mor.
Det er jo hende, der bestemmer det, og hun har sikkert en grund til, at hun ikke vil lade dig barbere benene, før du bliver 15. Har I mon snakket om, hvorfor det er, at du først må, når du bliver 15? Måske er hun nervøs for, om du kommer til at se for voksen ud... Sådan ved jeg, at nogle mødre har det... Eller måske er hun bange for, at du skal komme til at døje med kraftige hår på benene, hvis du barberer dem for meget... Det har jeg også hørt om mødre, der tænker. Måske har hun en helt anden grund...
Uanset hvad så tænker jeg, at det måske kunne hjælpe, hvis din mor fik at vide, hvor vigtigt det er for dig at have glatte ben, så drengene ikke kommenterer hårene på benene. For det er ikke rart at få kommentarer om sin krop, så man kommer til at føle sig forkert.
Nogle vil måske mene, at du ikke skal lade dig gå på af, at drengene kommenterer hårene på benene, men det kan være rigtig svært at lade det flyve hen over hovedet - især hvis man gerne vil gøre indtryk på dem og helst vil være som de andre. Barberer de andre piger i klassen deres ben?
Hvis du har en veninde, der godt må barbere sine ben, kan du måske prøve at snakke med hende om, hvorfor hun mon gerne må..? Måske kan du endda snakke med hendes mor om, hvorfor hun gerne må - og måske vil hendes mor kunne hjælpe dig med at snakke med din mor om det..? Var det en ide?
Jeg ønsker dig held og lykke med det - og du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe til os på BørneTelefonen. Nummeret er 116 111, og det er helt gratis at ringe.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.