Brev
Virkelig meget hår
Hej
jeg skriver ind fordi jeg syntes jeg har virkelig meget hår der nede (er 12 år og er en pige) okay jeg startede med at onanere for et halvt år siden og på et tidspunkt tog jeg et spejl og kiggede der nede og jeg syntes at der er virkelig meget hår!
Jeg tænker bare hvordan får jeg det væk. (Har fået lov til at barbere i bikinilinjen) men jeg kan bare ikke finde ud af at barbere mig der nede fordi der er alt for meget hår og når jeg prøver for jeg bare røde prikker og indgroede hår over det hele der nede. Og hvordan barbere man sine kønslæber eller hvad det hedder? Og der er også hår rundt om mit numsehul og det er sygt irriternde fordi jeg har hørt at det er mest kun mænd der for hår i numsen og ikke kvinder.
Men ja spøgesmålet er bare hvordan jeg barbere alt der nede? Og er der en creme? Et eller andet Et eller andet
Vi ses
Håber I kan hjælpe
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 12-årige pige
Mange tak for dit brev til BørneTelefonens Brevkasse. Her på Brevkassen får vi ofte breve fra børn og unge, som har spørgsmål til deres krop og dens udvikling.
Du skriver, at su oplever at have meget hår dernede. Du fortæller også, at du har fået lov til at barbere dig, men at du oplever, at du får røde prikker og indgroede hår.
Dit spørgsmål til os er derfor, hvordan du skal barbere dig – og om der findes en creme, du kan bruge efter endt barbering.
Først og fremmest får jeg lyst til at fortælle dig, at alle mennesker har hår dernede.
Der sker nemlig det, at din krop, i løbet af puberteten, ændrer sig. Du har måske allerede oplevet, at du er begyndt at vokse mere, svede mere – og at du har fået hår –  meget eller lidt hår – nye steder på din krop.
At have hår forneden er hverken forkert eller ulækkert, men det væsentligste er, at du husker på, at din krop er din krop, og at du selv bestemmer, hvorvidt du vil barbere dine hår dernede væk –  eller ej.
Nogle vælger nemlig også at beholde håret, fordi de ikke bryder sig om at være barberet. På den måde er det helt op til dig at finde ud af, hvad du bedst kan lide.
Hvis du fortsat ønsker at barbere dine hår forneden væk, bør du være en smule forsigtig. Det skyldes, at din hud forneden er særlig tynd – og derfor kan du opleve, at den meget let bliver irriteret – og du vil fx kunne risikere at få røde prikker.
Hos Sexlinien, der er Danmarks største informations- og rådgivningsportal for unge om sex, køn og krop, har de lavet en guide til, hvordan du kan barbere dig dernede – så du i højere grad undgår at få røde prikker og indgroede hår.
De kommer med seks råd til, hvad du bør tænke over, hvis du skal barbere sig:
1. Brug helst et nyt barberblad, der er rent og skarpt.
Et nyt barberblad fjerner hårene nemmere end et gammelt, og du undgår bakterier, der nemt kan sætte sig i et gammelt blad.
2. Gør din hud våd før barberingen, så din hud tager mindst mulig skade.
Nogle blødgør huden i varmt vand før barberingen, mens andre bruger barberskum, gelé eller almindelig shampoo.
3. Barbere MED hårene. Barberer du i hårenes retning, kan du bedre undgå at få røde prikker og indgroede hår.
4.  Undgå at barbere mange gange på samme stykke hud. Undgå også at skraberen glider hen over huden – for meget af dette kan give svie og irritation.
5. Brug rolige bevægelser og vær forsigtig. Huden forneden er, som tidligere skrevet, meget følsom, og du kan risikere at skære dig, hvis du skynder dig.
6. Efterbehandling – det er vigtigt for at undgå svie og irritationer.
Du spurgte om der var en creme, du ville kunne bruge efter endt barbering. Jeg ved, at nogle unge foretrækker at efterbehandle deres hud med talkum, mens andre bruger mandelolie, aloe vera eller teatree-olie. Alle tingene kan du købe enten på Apoteket eller i Matas.
Jeg sender dig også et link til Sexlinien og deres side om (intim)barbering:
Mit råd til dig må være, at du må prøve dig frem – indtil du finder en metode, der passer dig og din hud bedst.
Hos BørneTelefonen har vi lavet en side, hvor du kan finde en masse information om kroppen og dens ændringer i puberteten. Du kan læse mere her.
Jeg håber, at det har oplevet, at du har fået hjælp og svar på dine spørgsmål. Hvis ikke, er du altid velkommen til at chatte med eller ringe til BørneTelefonens rådgivere. Du kan tage kontakt til os på 116 111 – alle dage, på alle tidspunkter.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Mange kærlige hilsner – og vi ses – fra BørneTelefonen