Brev
For meget hår
Kære brevkasse
Jeg er en pige i 6 klasse og jeg føler jeg for meget hår der nede jeg har fået kommentarer fra min søster på 5 og fætre på 3 og 7 jeg er dog ikke alene med det men det er stadig ret træls. Jeg ved ikke om jeg vil barbere det har i nogle råd
Hilsen pige i 6 klasse
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, du gerne vil have nogle gode råd omkring din kropsbehåring. Når kroppen udvikler sig kan man opleve at stå overfor helt nye tanker og følelser. Vi hører tit fra børn med den slags spørgsmål.
Mange oplever, at de bliver irriterede eller frustrerede over deres krops udvikling. Måske går den ikke lige så hurtigt, som de gerne ville have – måske går den for hurtigt. Vi hører begge ting her på BørneTelefonen.
At få hår på tissekonen og under armene er en del af puberteten, som de fleste piger kommer i omkring 9-13-års-alderen. Når man er i puberteten får man også bryster og man vokser.
Det er meget forskelligt fra person til person, hvornår meget hår man får og hvornår det kommer. Derfor kan man også godt komme til at føle sig anderledes.
Men behåring er en helt naturlig del af det at være i puberteten. Der er ikke noget glat med at have hår på tissekonen og under armene. Men der kan også være grunde til, at man vælger at fjerne det. Det er helt op til en selv at mærke efter, hvad man synes er rart.
Uanset hvad du vælger, så skal det være dit eget valg. Dine venner, søskende, kæreste eller andre skal ikke bestemme om du barberer dig. Det er vigtigt!
Hvis du oplever at du føler dig meget usikker omkring din behåring, så kan det være en god ide at tale med nogle om det. Måske kan du dele dine tanker med din mor, en god veninde eller en helt anden person?
Det siger jeg, fordi det kan være rart at nogle støtter og hjælper en med de nye ting man kan opleve, når kroppen udvikler sig.
Hvis du vælger at barberer dig
Der kan være nogle bivirkninger ved at barberer sig, men det er også forskelligt fra person til person, hvad man oplever:
• Det kan klø, når hårene vokser ud igen.
• Huden kan blive irriteret (udslet), hvis man barberer sig ofte.
• Indgroede hår er også normalt, hvor der kan komme lidt betændelse i hårsækkene.
Hvis du vælger at barberer dig, kan det være godt at være omhyggelig og sørge for at finde en metode, som fungerer for dig.
Nogle gode råd kan være:
•  Brug et nyt barberblad, så det er rent og skarpt. På den måde kan du undgå bakterier og at hårene nemmere bliver fjernet, fordi det er skarpt.
• Gør huden blød med fx varmt vand, intimsæbe eller barberskum, så huden ikke tager skade. (hvis ikke du oplever at din hud kan tåle det, så skal du finde noget som fungerer for dig. Det er forskelligt fra person til person)
• Barbere først med hårene, for at undgå røde knopper (indgroede hår). Og derefter kan du blødgøre huden ugen og barbere mod hårene.
• Smør dig med noget efter fx mandelolie, aloe vera eller en creme du kan tåle. Det er vigtigt for at undgå svie og irritationer.
Husk generelt at være forsigtig. Huden i skridtet er nemlig meget følsom, og du kan risikere at skære dig, hvis du skynder dig. Brug kun rolige bevægelser. Derudover må du prøve dig frem til du finder en metode, der passer dig og din hud.
Hvis du har lyst til at læse mere og se en video om, hvad der sker i puberteten, kan du se her. Der sker mange ting med kroppen i puberteten, der kan være svære at forstå. Men udviklingen er almindelig og ikke farlig.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers må du altid gerne skrive igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen