Brev
Puberteten
Hejsa,
jeg er en dreng på 15 år nu og er voldsomt træt af at have en lys stemme, jeg hader at høre min egen stemme enten på video eller lign.
Jeg har ikke hår nogen steder, kun lidt ved mit skridt ellers ikke. Det er sku ret svært at være blandt andre teenagers og så stadig have en stemme som om man gik i 4 klasse (Jeg går i 9 klasse]
Det ikke noget jeg vil fortælle nogen ovehovdet heller ikke familie, skulle bare ud med det og kunne godt bruge noget hjælp….
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Dreng
Hvor er det flot, at du deler dine tanker og bekymringer, når der er noget, du gerne vil have lettet dit hjerte om. Det er en styrke at åbne op på den måde.
Jeg kan godt forstå, at det kan være frustrerende, når udviklingen ikke sker i samme tempo som hos dine klassekammerater, især når det kommer til din stemme. Jeg vil gerne forsikre dig om, at der absolut ikke er noget galt med dig, bare fordi din stemme stadig er lys. Det vil ske for dig på dit eget tidspunkt.
Alle kroppe udvikler sig forskelligt, og det vil helt sikkert også ske for dig. Desværre er der ikke så meget andet at gøre end at have tålmodighed. Dette gælder også for kropshår, som du nævner. Det kommer gradvist, og det sker forskelligt for hver person.
Jeg kan forestille mig, at det kan være svært. Mange af os ønsker bare at følge med de andre, og når man føler sig bagud, kan det fylde meget i tankerne. Det lyder som om, at du har det på samme måde?
Men det er vigtigt at huske, at vi alle sammen er forskellige. Jeg ved godt, at det er lidt en kliché, men ofte har klichéer faktisk sandhed i sig. For selvom det måske virker som om, at de andre er samme sted, så kan der være mange ting de også føler sig bagud på.
Måske har du udviklet dig hurtigere på andre områder, som din højde eller størrelse, og det kan være, at dine klassekammerater føler sig “bagud” på disse områder.
Det er helt normalt at føle, at tingene ikke er, som de burde være, men det er vigtigt at huske, at puberteten er en individuel rejse, og det varer ikke ved for evigt. Nogle når igennem det hurtigere end andre, og det kan fortsætte indtil 18-20 års alderen.
Det kan nogle gange være lidt svært at få øje på de ting, man selv kan og er. Derfor har vi lavet en selvværdsøvelse, der måske kan hjælpe dig. Den finder du her.
Du nævner, at du ikke har lyst til at tale med nogen om det, og det er helt okay.
Jeg forstår, hvis du ikke har lyst til at tale med nogen om det. Det er helt okay, og det er dit valg. Dog tror jeg, at mange kan relatere til det, du føler, især når det handler om kroppens udvikling. Det kan føles pinligt og ensomt, men du er ikke alene.
Her fra brevkassen ved jeg, hvor mange der går rundt og tror, at de er de eneste, der er lidt bagud. Jeg gad godt vise dig, hvor mange, der har det præcis ligesom dig. Måske særligt, fordi du går så meget alene med det selv. I vores brevkasse ligger der 14000 breve. De handler ikke alle sammen om stemmer og hår, men nogle gør. Måske du vil tage en kig i dem, så du kan se, at du ikke er alene? Du kan fx søge på “lys stemme”.
Hvis du får brug for at dele det
På Privatsnak kan du stille spørgsmål og få gode råd ved at ringe, chatte og skrive til brevkassen. Det er ligesom BørneTelefonen, men de er smadder gode til at tale om lige netop kroppens udvikling og på deres hjemmeside, kan du finde rigtig mange gode råd.
Hvis dette stadig fylder meget for dig, kan det også være en idé at tale med din læge. Læger har stor viden om kroppen og kan give dig rådgivning ud over mine egne begrænsede ressourcer. De behøver heller ikke at dele dine samtaler med dine forældre, hvis du ikke ønsker det.
Du er også altid velkommen til at ringe til os på 116 111, hvor der altid sidder nogen klar til at snakke. Du kan være anonym, ligesom du er her over for mig.
Jeg håber virkelig at mit svar kan hjælp dig med at huske på, at selvom det er svært lige nu, så skal du nok udvikle dig præcis lige som alle andre.
Hilsen
BørneTelefonen