Brev
4 Spørgsmål omkring penis
Hej, jeg er en dreng på 16 år og har et par spørgsmål om min penis.
Første spørgsmål: Jeg har efterhånden fået en del hår dernede.. og er begyndt at tænke over hvordan man skal barberer sig dernede…
Andet spørgsmål: Min penis er ikke specielt stor, men når den bliver stiv bliver den meget større. Vil dette ændre sig med tiden (har været sådan i mange år) eller vil den blive ved med at være så lille i slap tilstand?
Tredje spørgsmål: Jeg kan ikke trække min forhud tilbage. Jeg har virkelig ikke lyst til at snakke med mine forældre om det.. hvad skal jeg gøre, og hvordan ville det foregå hvis jeg fortalte min læge om det?
Fjerde spørgsmål: Hvordan skal man vaske sig dernede??
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 16 år
Dejligt at du skriver herind med dine spørgsmål, som jeg vil forsøge at svare så konkret på som muligt.
Penisser kommer i mange størrelser og farver, der er ikke to penisser som er ens – derfor kan man ikke sige, at nogen størrelse er mere rigtig end nogen anden. Men det er meget almindeligt, at penissen er lille i slap tilstand, og i stiv tilstand vokser sig større. Kroppen udvikler sig helt op til starten af 20’erne, derfor kan du ikke helt regne med den måde du ser ud på nu.
Nogle vælger at barbere sig forneden og det er forskelligt, hvad man foretrækker. Nogle er helt glat barberet, andre nøjes med pungen og andre igen studser kun. Og så er der dem, der slet ikke barberer sig. Det er en smagssag og du må prøve dig lidt frem for at finde ud af, hvad du synes bedst om. Du kan med fordel barbere dig i badet, hvor både vand og sæbe er ved hånden. Brug en almindelig skraber og evt. intimsæbe. Husk og vær lidt forsigtig, så du ikke skærer dig. Huden dernede er meget tynd.
Når du vasker dig forneden kan det være en god ide at benytte intimsæbe eller en anden sæbe uden parfume.
Forhuden kan godt være snæver, men du skulle gerne kunne trække den tilbage – ellers kan det være svært at holde rent bagved. Er det mon også svært i stiv tilstand?
Mit forslag er, at du aftaler en tid hos lægen og taler med lægen om det. De har helt styr på, hvad der kan gøres. Fortæl lægen, at du ikke ønsker at dine forældre får noget af vide. Det plejer de fleste læger godt at kunne forstå. Hvis din forhud er så snæver, at den skal opereres kommer du selvfølgelig ikke uden om, at dine forældre skal informeres. Men i mange tilfælde kan en bestemt creme være nok til at hjælpe.
Du skal vide, at de fleste forældre faktisk godt kan tåle at høre om den slags, og meget gerne vil hjælpe. Så hvis du kan, vil jeg alligevel råde dig til, at tale med dine forældre om det.
Du kan også kigge på hjemmesiden: Sexlinien. Her kan du læse om andre unge med samme problem eller du kan benytte deres chatfunktion.
De bedste hilsner fra Børnetelefonen