Hjælp

Hej,

jeg er en dreng på 16 år og jeg vil spørge om det stadig er muligt at få børn når jeg bliver ældre da min forhud på penisen ikke kan trækkes helt tilbage, det gør ikke ondt når jeg prøver at trække forhuden tilbage.

Jeg har ikke lyst til at tage til lægen med det, er det nødvendigt for at kunne få børn “jeg kan sagtens onanere uden problemer og det gør på ingen måde ondt.”

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Dreng på 16 år.

Tak for dit brev. Du spørger om du vil kunne få børn når du bliver ældre, selv om din forhud ikke kan trækkes helt tilbage.

Det korte svar er JA. Det, at du ikke kan trække forhuden helt tilbage, gør ikke dine evner til at få børn dårlig – heldigvis!

At forhuden ikke kan trækkes helt tilbage kan også være “forhudsforsnævring”. Du skriver at du ikke har lyst til at gå til lægen, og det er der nok heller ikke grund til, hvis du ikke har gener, som fx smerter eller rødme og kløe. Og når det ikke giver problemer når du onanerer, generer det dig sandsynligvis heller ikke hvis du har sex.

Når forhuden ikke kan trækkes tilbage skal du være ekstra opmærksom på at holde penishovedet rent for at undgå ,at du kan få betændelse eller komme til at lugte, men det er du sikkert helt med på, når du skriver at du ingen problemer har.

Skulle der opstå problemer senere skal du ikke være ked af at gå til lægen: det er ikke ualmindeligt at have forhudsforsnævring, og lægen er vant til at have patienter, som skal have undersøgt deres penis, så lægen synes altså ikke det er pinligt…

Man kan behandle forhudsforsnævring på forskellige måder, fx med en salve, eller en lille operation, hvor man fjerner forhuden. Men det skal selvfølgelig gå gennem lægen, hvis du får brug for det.

Jeg håber mit svar har hjulpet dig af med din bekymring for om du kan blive far på et senere tidspunkt. Du kan også læse mere om emnet her. https://www.sexlinien.dk/emneside-drenge/maends-kroppe/forhudsforsnaevring.aspx

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.