strækmærker

Hej 🙂
Jeg har et problem som jeg er begyndt at blive ked af. Det er jeg har strækmærker på toppen af mit lår og på mine baller.
Så vil hører om man kan gær noget ved det.

Hilsen en 16 årig dreng

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

På BørneTelefonen taler vi med mange unge, der får strækmærker og er usikre omkring dem. Du er bestemt ikke alene!

Når man kommer i puberteten, så begynder der at ske en masse med ens krop. Man tager ofte lidt på, fordi man begynder at udvikle former. Det betyder at ens lår, baller og hofter bl.a. er nogle af de steder, hvor rigtig mange udvikler sig.

Strækmærker opstår, når huden bliver strukket. Derfor er det ofte når formerne begynder at komme, at man får strækmærker.

Farven på strækmærkerne ændrer sig hen ad vejen. I starten har de måske en blå/lilla farve, men efterhånden vil farven ændre sig til farven som passer til huden omkring.

Det er sådan med strækmærker, at der ikke er nogen måde at “fjerne” dem på. Derfor handler det om at få et nogenlunde forhold til dem – selvom jeg ved, at det kan være svært og tage lidt tid!

Når man gerne vil have det bedre med sin krop og sine strækmærker, så kan det være rart at tale med nogen om sine tanker. Måske har du en forælder, en onkel eller en ven/veninde som er god at tale med?

Hvis du fortsat er ked af dine strækmærker, så kan et råd være at fokusere på alt det, som du er glad for ved dig selv. Måske har du et dejligt smil, god humor eller har pænt hår? At flytte sit fokus til det gode kan være en hjælp til at glemme det, som man er ked af. Hvad kan du mon selv komme tanke om, som du er glad for ved dig selv?

Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar. Ellers er du også altid meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116 111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.