Non binær??

Hej børnetelefonen.
Jeg er en pige på 13 jeg har i et stykke tid undret mig over mit køn og seksualitet jeg har i et stykke tid været ude som både biseksuel og lesbisk men jeg tror jeg er Panseksuel men er ikke kommet ud til nogen om det.

Anyways jeg hader min krop og nogle gange ville jeg ønske jeg var en dreng men jeg vil ikke være en dreng men jeg kan ik lide at være en pige jeg kan ikke lide at have bryster eller gå i kjoler og jeg gider ik al det der smykker men jeg vil heller ik være en dreng. Og det er måske alt for tidligt for mig at vide jeg er jo kun 13 men jeg føler mig bare forkert i min krop.

Men jeg ved heller ik om nogen ville tage mig seriøst og derfor har jeg ik talt med nogen om det.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor er det godt, at du skriver herind og får sat ord på dine tanker og følelser. Det er meget normalt i din alder at have tanker og overvejelser om sin seksualitet og kønsidentitet. På BørneTelefonen taler vi med mange børn og unge, som gør sig tanker om netop det. Du er ikke alene!

Du nævner selv, at det måske er alt for tidligt for dig at vide, når du kun er 13år. Det kan være svært at finde ud af, præcis hvilken seksualitet man har, og hvem man tiltrækkes af og forelsker sig i. Derfor kan jeg sagtens forstå, at du føler dig forvirret og måske en smule frustreret over følelserne.

Du skriver at du hader din krop og føler dig forkert i den. Måske gør du det, fordi du føler, at du skal passe ned i en bestemt kasse? Ens seksualitet kan udvikle sig hele livet. I gamle dage tænkte man, at man enten var dreng eller pige. Men i dag tænker de fleste, at man først og fremmest er menneske – og at der er mange måder at være pige/kvinde på og mange måder at være dreng/mand på. De fleste kan kende følelsen af at have noget af begge køn i sig.

Måske du kan øve dig i at være åben overfor, at du ikke nødvendigvis “er” noget bestemt. Måske føler du dig nogle dage mest som en pige og andre dage mest som en dreng. Det kan også være at du føler dig som noget andet eller ingen af delene. Giver det mening? Det er okay at være i tvivl om sit køn, og du behøver ikke fastlåse dig på noget, hvis det ikke føles rigtigt. Uanset hvad, er der intet forkert i at have det på den måde.

Du skriver at du ikke har talt med nogen om det, fordi du er bange for, at du ikke vil blive taget serøst. Jeg håber at mit svar på dit brev kan være med til at fortælle dig, at du helt bestemt skal tages serøst. Du er virkelig god til at sætte ord på dine tanker og følelser. De er vigtige!

Jeg tænker, at det måske kan være rart for dig at tale med nogen om det? Det er meget forskelligt, hvem man føler sig mest tryg ved. Måske synes du, at det kunne være rart at snakke med dine forældre om det og vise dem dit brev og mit svar? Eller måske har du har en god ven eller veninde du kunne have lyst til at tale med? Det kan også være en helt tredje.

Jeg ved, at LGBT+ Danmark har en rådgivning lidt ligesom BørneTelefonen. Man kan ringe til deres rådgivning, hvis man har lyst til at stille og vende spørgsmål om køn, seksualitet og identiet i et fortroligt rum med nogen, der selv har viden om og erfaring med at være LGBT+-person. Du kan finde LGBT+ Danmarks rådgivning her.

Du må også altid ringe eller chatte med BørneTelefonen. Det er vigtigt, at du mærker efter, hvad der føles mest rigtigt for netop dig.

Jeg håber at mine ord har givet dig lidt mere ro, så du ikke føler, at du skal finde svar her og nu. Jeg synes det er virkelig modigt af dig, at du har skrevet her til BørneTelefonen og jeg er sikker på at du kan bruge dit mod til også at tale med andre om det.

Jeg ønsker dig al held og lykke!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet