Brev
Føler mig som en pige
Hej BB.
Jeg skriver da jeg føler mig som en pige, men er en dreng. Når jeg er hjemme føler jeg mig som en pige. Og når jeg er sammen med drengene, føler jeg mig som en dreng.
Jeg har flere gange sagt til mig selv, at nu går jeg ned og køber pige tøj. Men har aldrig fået gjort det, eller prøvet det. Jeg vil gerne være en pige, jeg føler mig som en, og jeg er sammen med pigerne ret tit. Jeg har langt hår, bare for at ligne lidt en pige.
Jeg har fået at vide at jeg ligner en pige, så det hjælper da lidt på det.
Jeg ved ikke om jeg skal sige det til min mor og/eller far. Jeg ved ikke hvordan de vil reagere, og jeg tør ikke gøre det, hvis de bare bliver sure.
Hilsen
C
14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære C
Tak for dit brev.
Du lyder som en ener. En der tør stå ved sig selv og bare være dig – det er super sejt.
Plejer du at kunne tale med dine forældre om andre ting? I så fald synes jeg, at du skal fortælle dem om,  hvordan du har det. Du nævner at de måske bliver sure, men der er jo intet at være sur over. Du er jo stadig dig. Om du er pige eller dreng burde ikke genere dem. Du er jo stadig deres barn. Måske skal de også lige have et øjeblik til at tænke over det.
Har du svært ved at få det sagt, kunne du måske vise dem det brev som du har sendt til os ?
Du skriver at du er sammen med pigerne ret tit, og du har lyst til af prøve pigetøj. Var det mon muligt at du kunne tale med dine veninder om det? Det kan også være, at der en af dem, som har mest tillid til?  De har jo måske en kjole eller andet tøj som du kan låne, inden du går ud og køber dit eget.
Har du brug for at tale med en voksen fra BørneTelefonen, så er du altid velkommen til at ringe på nr 116111
Jeg ønsker dig alt det bedste
Kærlig hilsen
BørneTelefonen