Brev
De/dem pronouns
Hej, jeg er en person på 14 år som rigtig gerne vil bruge pronomierne de/dem men jeg er rædselsslagen for at sige det til folk. Hvad hvis jeg ændre min mening og vil kaldes noget andet, og de ikke kan forstå det? Det er noget der betyder meget og jeg ved at det er vigtigt for mig, men jeg har ikke overskud og lyst til førts at få alle i mit liv til at kalde mig de/dem for så at ændre det til noget andet og starte helt forfra. Tak til jer for alt hvad i gør, håber i ser det her!
14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære person på 14 år,
Tak for dit brev. Ved at skrive til os har du allerede øvet dig på at sige højt, hvordan du har det. Det er modigt gjort.
Det er sådan med pronominer og køn, at det for nogle er det samme hele livet. For andre kan det udvikle sig, og det er helt naturligt ikke at være 100 procent sikker.
Nogle folk tænker ikke over deres køn og pronominer, mens andre gør. Jeg kan læse at det er noget, som du har tænkt meget over. Jeg kan også læse, at du faktisk er ret dygtig til at mærke hvordan du har det, og at pronomen de/dem giver mening for dig lige nu. Det er godt at du mærker efter, hvordan du har det.
Det kan føles svært at fortælle det til folk, hvis de tror man har det fint med kun at være han eller hun. Det kan være at de bliver overrasket, nogle skal måske vænne sig til det og andre tænker ikke så meget over det. Man kan godt blive bange, når man ikke ved hvad folk vil sige til det, som du beskriver i dit brev. Dog føles det ofte lettere indeni når det er sagt højt.
Jeg ved at flere personer starter med at fortælle det til en eller to personer. På den måde kan man stille og roligt mærke om det føles rigtigt. Og samle mod til måske at fortælle det til flere. Kunne du have mod på at fortælle det til en ven eller en i din familie? Det er helt okay hvis du ikke er 100 procent sikker når du siger det højt. Du kunne eventuelt sige:
Der er noget jeg har brug for at sige. Jeg kan mærke at pronomen de/dem passer godt til mig. Jeg er bange for at sige det højt, for hvad nu hvis det ændrer sig? Men lige nu er det altså sådan jeg har det. Og jeg har brug for din støtte.
Giver det mening for dig at sige? Mærk efter hvornår det giver mening at sige, og til hvem du har lyst til at dele det med.
Det kan også være, du har et godt forhold til din dansk-, historie- eller samfundsfagslærer, for så kan du komme med et forslag til undervisning – uden nødvendigvis at bringe dig selv på banen men bare emnet. Ofte har man om køn og identitet i de fag på et tidspunkt. Måske din lærer rigtig gerne vil tale om pronominer og kønsopfattelser i klassen sådan helt generelt.
Det kan være, at det bliver nemmere i klassefællesskabet at tale om de her ting, hvis alle ved lidt om køn og pronominerne “de/dem”
Husk at det altid er okay at ændre mening og udvikle sig. Det er også okay hvis man ikke gør. Hvad der kommer til at ske i fremtiden ved vi ikke. Det bedste man kan gøre er at mærke efter, hvordan man har det og tage et skridt ad gangen. Præcis som du gør.
Du er altid velkommen til at skrive til os igen. Du er også meget velkommen til at ringe til os på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen