Brev
Føler mig ikke tilpads i min krop
Hej,
jeg er en pige på 11 år og jeg har et problem. Jeg er ikke tilfreds i den krop jeg har, ikke kun fordi jeg har for meget fedt på kroppen, nej. Problemet ligger i at jeg er født som pige. Jeg har haft det sådan i omkring 6 måneder og har sagt til migselv at jeg hellere vil være en dreng.
Først; Nej det er ikke bare en fase, jeg ved skam godt hvornår ting er en fase, og det her er IKKE en. Jeg har sagt det til nogle af mine veninder, men jeg ved ikke om de tager mig seriøst. Jeg har lyst til at sige det til mine forældre, men jeg er bange for at de heller ikke tager mig serøst. J
eg ved selfølgelig godt at intet kan gøres i min alder, men jeg har bare ikke lyst at gå rundt og føle mig utilpads i min egen krop. En af mine venner som jeg tror tager mig seriøst har sagt at det ville være trist at jeg blev en dreng, fordi mit brystmål er meget stort. Min mor ved godt at jeg kun crossplayer [Crossplaying er at klæde sig om som Manga/Anime figurer af det modsatte køn], men hun tror sikkert at det er fordi jeg ikke ser godt ud eller føler mig tilpads i kjoler eller nederdele.
Jeg har serøst brug for noget hjælp.
Kh R——
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære R......
Du har skrevet et meget modent brev om din opfattelse af dit køn, tak for det... Det lyder som om, du er helt afklaret med, at du føler dig som en dreng, og du har også talt med nogle af dine venner om det. Det er rigtig godt, at du ikke gemmer dine tanker væk, men åbent og ærligt fortæller om dig selv og din opfattelse af din krop.
Når du oplever, at nogle af dine venner ikke tager det seriøst, er det måske fordi, de ikke forstår det. Det kan nemlig være svært at forstå, når man ikke selv har prøvet det.
Jeg synes, du skal overveje igen at tale med dine forældre. Du har selvfølgelig brug for at blive taget alvorligt, for det er noget meget vigtigt for dig, så måske skulle du vise dine forældre det brev, du har skrevet, hvor du meget klart giver udtryk for dine overvejelser over din kønsopfattelse..?
Hvis du ikke kender sexliniens hjemmeside, vil jeg anbefale dig at kigge på den. Her kan du både læse om transkønnethed, du kan få rådgivning, og du kan skrive med en ung kvinde om dine overvejelser.
I disse år sker der heldigvis meget i forhold til kønsroller og opfattelse af sit køn, og det bliver mere almindeligt at være åben omkring det. Derfor er det også rigtig godt, at du selv er åben og indstillet på at acceptere dig selv, som du er. Til lykke med det.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
få flere gode råd og hjælp til køn og identitet
Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?
Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.
læs og giv råd til at springe ud
Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?
Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.