Brev
Trans
Jeg er en pige på 11 år gammel
jeg er født pige men føler mig ikk som en. Jeg vil virkelig gerne have noget hjælp til at få af vide hvordan jeg snakker med mine forældre om det
Hvis i/du har nogle råd så skriv gerne:)
Er bange for og blive drillet osv men på samme tid er jeg ikk bange. Og jeg ved bare ikk hvad jeg skal gøre:((
Håber jeg kan få nogle råd
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Hvor er det godt, at du gerne vil tale med dine forældre om det, som du kan mærke indeni. Du skal vide, at du ikke er alene.
Der er mange andre både børn og voksne, der ligesom dig ikke føler sig som det køn, som andre ser dem som. Det er helt okay at have det sådan, og det er bare rigtig stærkt, at du kan mærke og fortælle, hvordan det er at være dig.
Jeg vil foreslå, at du finder et godt sted og tidspunkt til at tale med dine forældre. Et godt tidspunkt er, når I har ro og god tid til at tale sammen. Det kan være, at det er om aftenen efter aftensmad eller måske i weekenden.
For nogle er det godt at gå en tur sammen eller sætte sig i sofaen med en kande te. Prøv at tænke på, hvornår du plejer at tale godt med dine forældre.
Når I så er sammen, kan du sige: “Der er noget vigtigt jeg gerne vil fortælle jer. Og det er, at jeg ikke føler mig som en pige. Det er noget jeg har tænkt meget over, og jeg har brug for at I lytter.”
Jeg håber, at dine forældre vil lytte til dig og tage dig alvorligt. Husk, at hvis de reagerer anderledes, så kan det være fordi de bliver usikre eller overraskede. Nogle forældre skal lige have lidt tid til at forstå det, men heldigvis er der mange forældre som rigtig gerne vil støtte deres børn i at være dem, som de er.
Hvis dine forældre får brug for noget hjælp til at støtte dig, så kan du foreslå dem at kontakte FSTB – det er en forening til støtte for transkønnede børn.
Jeg kan rigtig godt forstå, at du har blandede følelser og både føler dig bange og ikke bange. Det er meget almindeligt at have de her forskellige følelser på samme tid, når man skal fortælle nogen noget, som betyder rigtig meget for en.
Jeg kan godt forstå, at du får tanker om, at du kan risikere at blive drillet. Det er også helt almindeligt at få de tanker, hvis man føler, at man er anderledes end andre. På BørneTelefonen oplever vi, at børn og unge er rigtig gode til at respektere hinandens kønsidentitet. Tit er de meget bedre til det end voksne. Det håber jeg, at du også vil opleve, hvis du fortæller andre om, at du ikke føler dig som en pige.
Du skal vide, at vi på BørneTelefonen rigtig gerne vil hjælpe og støtte dig, hvis du får brug for det. Du kan for eksempel også træne samtalen med dine forældre ved at ringe til os. Du kan sige til rådgiveren, at du gerne vil have hjælp til at øve, hvordan du fortæller dine forældre, at du er transkønnet. Du kan ringe til os på 116 111.
Du er også meget velkommen til at kontakte os efter du har talt med dine forældre. Måske det kan hjælpe dig lidt at vide, at vi altid er her til at tale med dig.
Jeg håber, at du får en rigtig god samtale med dine forældre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen