Brev
Føler ikke tiltrækning til andre
Hej Børnetelefonen,
Jeg skriver her til jer, om et problem jeg længe har gået med.
Jeg er en 17 årrig pige der forleden startede på gymnasiet direkte efter 9.
Jeg har aldrig været meget for idéen om at have en kæreste, og har aldrig rigtig været interesseret i det. Det har bare aldrig rigtig været en prioritet for mig, og derfor har jeg altid følt mig meget udenfor når mine venner og veninder har talt om hvem de har et “crush” på, og hvordan de har kysset/sovet med folk. Glemmer aldrig en gang i 4 klasse da jeg var hjemme hos nogle venner, og de begyndte at se porno. Kan huske at jeg var ret uinteresseret, og følte mig frastødt af det. Spurgte dem også hvorfor de så sådan noget, og de sagde bare at det var fordi de godt kunne lide det. Forstod dem virkelig ikke, og forstår dem stadig ikke den dag i dag.
Så, jah, regnede så med at det ville ændre sig når jeg startede på gymnasiet. Men det har det ikke. Kan godt blive tiltrukket af en persona personlighed og udseende, men har aldrig i mit lov tænkt seksuelt om en anden person, eller forestillet mig selv i et seksuelt sammenhæng. Jeg forstår bare ikke hvorfor det er så vigtigt for folk at have sex.
Har flere gange hørt folk sige at “det bare er fordi jeg ikke har fundet den rigtige endnu”, men jeg tvivler. Folk ved jo godt at de gerne vil have sex med folk, uden at have prøvet det før. Jeg er selv jomfru, og 17, og har nul interesse i det. Jeg føler lidt at noget er i vejen med mig. Jeg er også træt af at høre folk sige at det “nok skal komme med alderen”, for jeg teor virkeig ikke på det. Jeg er den eneste af mine venner der har det sådan, og alle begyndte at få interesse for sådan noget allerede ved 12-års alderen.
Har også overvejet om jeg måske er biseksuel siden jeg ikke har følt mig tiltrukket af nogle drenge, men samtidig har jeg jo heller ikke følt mig tiltrukket af nogle piger.
Ved ille hvad jeg skal gøre. Føler at jeg er forkert. Alle på min alder har kærester, sex osv. men jeg er den eneste der ikke har lyst. Og, det er ikke engang fordi jeg ikke vil være i et forhold. Er helt forelsket i tanken om at være forelsket, men den seksuelle del af det siger mig ikke så meget. Vil faktisk gerne have en kæreste, men nok mere fordi jeg gerne vil føle mig normal.
Eller måske er der bare ingen der vil have mig? Jeg ved det ikke. Føler at noget er i vejen med mig. Hjælp
Kh,
Forvirret 17 årrig
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år!
Der er ingenting i vejen med dig. Du er helt normal.
Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at interessere sig for at have kærester og/eller sex. For nogen starter det tidligt, for andre senere – nogle er langt oppe i 20’erne eller måske endnu ældre, før de begynder at interessere sig for det. Intet er mere rigtigt eller forkert end andet. Det der er vigtigt er, at man gør det, der føles rigtigt for en selv, og ikke hvad de andre gør.
Du skriver, at du gerne vil have en kæreste, men nok mere fordi, du gerne vil føle dig normal. Normalitet er gudskelov et vidt begreb. Der er også mennesker, der er aseksuelle, det vil sige, som ikke har lyst til sex eller meget lidt lyst til sex. Det betyder ikke at man ikke kan have en kæreste, for vi har alle brug for nærhed og følelsen af at være tætte. Men så må man aftale i forholdet hvordan man kan være sammen, så begge parter har det rart med det. Du kan læse mere om aseksualitet samt seksualitet generelt på www.sexlinien.dk.
Jeg kan godt forstå, at du syntes, det var frastødende at se pornofilm i 4. klasse. Men jeg tænker, at selvom de andre sagde, at de godt kunne lide at se det, var det måske ikke hele sandheden? Nogle følte sig måske også frastødte, men turde ikke sige det, da de ikke ville skille sig ud.
Hvis du en dag får lyst til at få en kæreste – ikke for at være normal, men fordi du virkelig har lyst, eller fordi du bliver forelsket i én – er det rigtig vigtigt, at du ikke går hurtigere frem på det seksuelle område, end du har lyst til og føler dig klar til. Man kan sagtens være kærester uden at skulle gå i seng sammen, og det er helt i orden at sige til sin kæreste, at man endnu ikke er klar eller ikke har lyst til sex.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen