Brev
Er jeg trans eller bare forvirret???
Hej,
Jeg har det så mærkeligt for tiden. For første gang i lang tid er jeg ok glad. Men der mangler på en måde stadig noget… jeg bliver jaloux på drenge pga deres udseende. Deres korte hår, musklerne og sådan noget. Sådan vil jeg også se ud. For det meste.
Min stil har også ændret sig en del. Jeg plejede altid at gå i meget piget tøj. Og pludselig (uden jeg selv lå mærke til det) blev det super drenget. Jeg vil så gerne klippe mit hår kort, men samtidigt vil jeg ikke. Det ene øjeblik ku jeg godt finde på at klippe det hele af, og det næste syntes jeg det for kort og plager min far om at købe extentions (det går cirka til skuldrene)
Jeg har også tit haft drømme om at det blev kort. Jeg elskede det og mine venner sagde også det var pænt. Men jeg ved godt at folks reaktion ikke vil være sådan. Selvom der faktisk er mange på min skole der “queer.” En fra min parralel klasse er bøsse, en fra den anden parralel klasse er trans også er der måske også en i mine klasse der bi/pan.
Og min skulle virker som om de ikke har noget imod det, men stadig. Jeg er sygt bange for folks reaktion og hvad nu hvis det var en fejl? Jeg har lovet mig selv, at en dag vil jeg gøre det (klippe mit hår) men lige nu er jeg bare alt for forvirret til at tage den slags beslutninger. Men hvordan jeg ved det med sikkerhed?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at det føles svært, at dine tanker og følelser svinger sådan. Så vil du gerne have kort hår. Derefter langt hår. Og dine tanker omkring dig selv: Er du pige eller trans?
Jeg kan også høre, at det betyder meget for dig, hvad andre tænker om dig. Og du vil så nødig gøre noget, hvis det ender med alligevel ikke at være dig…
Hele livet (og måske især som teenager) handler det om at opdage, hvad der føles godt og rigtigt. Det handler om, at finde mod til at vise sig som den, man er. Uanset hvad andre tænker.
For tiden prøver du forskellige tøjstile af og du begynder at være sammen med mennesker, der ikke ligner dem, du måske plejer at være sammen med. I teenage-årene begynder de fleste at finde ud af, hvad der er vigtigt for en. Og hvad man selv synes er rigtigt og forkert – selv om andre måske synes noget helt andet.
Det kan selvfølgelig også føles meget sårbart at afprøve noget, som er dyrebart for en selv. Tænk hvis det møder modstand  fra andre? Eller man selv fortryder sit valg?
Ja, i denne periode kan man have brug for ekstra forståelse og omsorg fra sig selv og andre.
Måske kan det give dig lidt ro at vide, at det er meget almindeligt at være i tvivl om hvem man er, og hvad ‘man er til’. Man kan bekymre sig vildt meget om, hvad andre tænker.
Hvis du mærker, at din tvivl handler om noget dybere, så kan du kontakte https://bornetelefonen.dk/henvisninger/lgbt-ungdom/ De vil kunne hjælpe dig med at få en større forståelse for det, der sker i dig. Og hvordan du helt konkret kan gribe det an, hvis du er trans.
Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe til os på børnetelefonen på 116 111, vi er altid klar til at tale. Vi ved fra andre unge, at det hjælper at sige det højt og tale med nogen. Måske vi sammen kan hjælpe dig med at blive mere afklaret.
Du spørger om, hvordan du kan vide det med sikkerhed? Man kan ikke altid vide den slags med sikkerhed. For man kan udvikle sig hele livet – og man kan nå at ændre sig mange gange! Det er forskelligt fra person til person, hvordan man mærker, når noget føles rigtigt.
Husk at du ikke har pligt til at melde ud om, ‘hvad eller hvem du er’. Du skylder ikke nogen, at give dig til kende som noget bestemt.
For mig lyder det som om, at din skole godt kan rumme, at mennesker er forskellige. Det lyder også som om, at dine forældre støtter dig. Uanset og du er til kort eller langt hår. Det fortæller mig i hvert fald, at du har gode muligheder for at blive møde på en omsorgsfuld og forstående måde.
Det kan måske give dig den støtte, du har brug for. Også når du fortsætter med at afprøve forskellige tøj og hårstile.
Kærlig Hilsen
Børnetelefonen.