Forældre og seksualitet

Hej jeg er en pige på 14 år
Jeg er biseksual og jeg er ikke tvivl. Jeg har fortalt det til mine 4 bedste veninder. Jeg har vidst det i ca. 1 år nu, men jeg har ikke fortalt det til min familie. Jeg ved ikke om jeg skal fortælle det til, og hvis jeg gør det, hvordan skal jeg gøre det. De siger at de elsker mig, men de bruger også “bøsse” som er bandeord. Hvad skal jeg gøre?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Mange tak for dit brev. Jeg synes det er virkelig stærkt, at du allerede er så sikker på din seksualitet. Det er der ikke mange på din alder der er. Det tyder på, at du kender dig selv rigtig godt.

Du skriver, at du er usikker på, om du skal dele din seksualitet med din familie. Seksualitet er en meget privat ting, og den er derfor helt din egen. Du skylder derfor ikke nogen at fortælle om din seksualitet og det at du er biseksuel. Hvis du gør det, skal det kun være for din egen skyld. Det kan også være, at du ikke har lyst til at fortælle dem det lige nu, men du har måske lyst om et år eller måske om 5 år. Måske finder de bare ud af det, den dag du har fået en sød kæreste, som måske – måske ikke – er en pige.

Men nogle gange kan det være rart at folk omkring en kender hele ens identitet. Jeg kan forestille mig, at det ikke er særlig rart for dig, at din familie bruger nedsættende ord som bøsse. Når mennesker taler grimt om bestemte mennesker, er det ofte fordi, at de ikke har så meget viden om “den slags” mennesker. Faktisk må man slet ikke bruge sådan nogle nedsættende ord om andres seksualitet. Hvis din familie vidste, at du faktisk er biseksuel, ville du måske kunne fortælle dem om biseksualitet. Og så ville de måske tænke mere over de ord de bruger. Men det er altså helt op til dig selv, om du synes de skal kende din seksualitet.

Du skriver også, at du er i tvivl om hvordan du skal fortælle om din seksualitet, hvis du altså vælger at gøre det. Jeg tænker lidt på, hvordan du mon fortalte dine veninder? Kunne du mon bruge nogle af de samme ord, som du brugte da du fortalte dem det? Måske kunne du skrive det i et brev til din familie. Det er nogle gange lettere at få det ud på den måde.

Det er vigtigt for mig at skrive, at det at være homoseksuel, biseksuel, heteroseksuel, transkønnet eller ingen af delene, ikke har indflydelse på, hvem man er som person. Du er stadig den samme. Og du er stadig den samme pige, som din familie elsker.

Kender du mon lgbt+ ungdom? Det står for Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, og det er en interesseorganisation med fokus på områderne kønsidentitet og seksuel orientering. Her kan du læse mere om biseksualitet og det at “springe ud” for sin familie.

Det kan også være at du får lyst til at snakke mere med BørneTelefonen. Du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med en af vores rådgivere. Der kan vi nogle gange bedre komme med præcise forslag til, hvad du kan gøre, og du kan fortælle os, om vores råd er hjælpsomme, eller om du har brug for nogle andre forslag.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet