Drenge fatte minus!

Hej. Jeg er en pige på 11 år. Jeg skriver pga. drengene i min klasse er nogle svin.
Jeg er rigtig træt af at de bruger seksualitets ord som bandeord. F.eks i min klasse spiller vi meget stikbold/dødbold i frikvartererne. Hvis de dræber nogle i eller selv bliver dræbt bruger de ord som: Lebbeluder, homonar, biseksueltaber, lesbisk nar røv, find et andet sted at tabe fede homo og de slags ord. Jeg er så træt af at de bruger de ord som bandeord eller blander f.eks lebbe og luder så det bliver til lebbe luder. Jeg ville fortrække at hvis de absolut SKULLE sige noget som det så brug ordet lesbisk og ikke lebbe. Jeg har selv intet imod dem der har andre seksualiter end mig selv. (Er ligeglad med om det er en dreng eller en pige pga det er personligheden jeg går efter men er nok mest til drenge). Jeg forstår ikke hvad deres problem er.

Hvis jeg spørger om de ved hvad det er at være biseksuel siger de: Det er når to bier har sex. Mig: NEJ det er det IKKE! Mig: Det er når en der både er til piger og til drenge har sex med enten en dreng eller en pige eller andet. Jeg har prøvet at få dem til at holde deres fed kæft men det fatter de ikke. Jeg har også sagt det til min klasselærer lad os kalde hende for P hun kan heller ikke få dem til at stoppe. Har vist heller ikke gjort det helt konkret hvad de har sagt.

Jeg syntes bare ikke at de ord skal bruges sådan som de gør.

Please hjælp! Hvordan får jeg dem til at stoppe?!

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Tusind tak for dit brev. Det er godt, at du skriver, for det lyder som om, at det ikke er rart at være i. Jeg kan godt forstå, at du bliver frustreret.

Du lyder som en rigtig sej pige, der tør sige sin mening. Jeg fornemmer, at du har en god sans for, hvad der er i orden og ikke i orden. Og det er så sejt, at du tør at sige fra, når du oplever noget går over grænsen.

Det er selvfølgelig ikke okay at bruge seksualitetsord som bandeord. Det er nemlig, som du skriver, ikke mere rigtigt eller forkert at have den ene seksualitet frem for den anden. Når seksualitetsord bruges som bandeord på den måde, som du beskriver, kan man føle sig meget forkert, hvis man ikke er heteroseksuel. Måske oplever du det også sådan? Måske for dig selv, eller måske på andres vegne?

Jeg er glad for at høre, at du har forsøgt at snakke med din lærer om det. Det er nemlig den vej, jeg tænker, du skal gå. Måske skal du prøve at snakke med hende og netop gøre det meget konkret, hvad drengene siger og hvor ofte, det sker? Det er hendes ansvar som lærer at snakke med dem og måske hele klassen om det.

Jeg synes, at du beskriver det virkelig fint her i brevet. Måske kan du bruge noget af det? En mulighed er også at tage brevet med til din lærer og fortælle, at det faktisk har fyldt så meget for dig, at du har skrevet til brevkassen. Du kan eventuelt læse brevet og mit svar op for hende.

Det kan være, du har mod på at foreslå din klasselærer at tage det op helt generelt i en klassens time, i dansk eller et andet fag? Køn og seksualitet er nemlig noget, man kan fortælle en masse om – også som emne i skolen. Der er jo ingen, der behøver at vide, at det er dit forslag. Kan du følge mig?

Sker der stadig ingen forskel, kan du måske prøve at snakke med en anden lærer på skolen. Hvis der er en af jeres andre lærere, du føler dig tryg ved, kan det være, at han/hun kan hjælpe dig. Voksne gør tingene på forskellige måder, og du vil måske opleve, at drengene vil lytte mere til nogle voksne end andre.

Jeg tænker også, at det kan være en god idé at snakke med dine forældre om det, hvis det fortsætter. Det kan være, at det skal tages op til et forældremøde på skolen, så alle forældre bliver opmærksomme på det og kan snakke med deres børn om det.

Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har en ven eller veninde, der også oplever det lige så frustrerende? Én, du kan snakke med om det? Eller måske bare én, der vil lytte og som du kan øve dig på at snakke med det om, inden du skal snakke med en voksen? Det kan være, at du har en ven eller veninde, der vil være med til at snakke med din lærer og støtte dig i den snak?

Jeg kan ikke helt læse ud af dit brev, hvor meget din egen seksualitet fylder i din frustration over drengenes måder at bruge seksualitetsord som bandeord. Jeg synes dog at kunne læse, at du er i en god og vigtig proces. Jeg vil gerne sætte nogle ord på det. Men du ved bedst, hvor du er i processen. Muligvis handler dit brev ikke om den del. Du må så vurdere, hvad der giver mening for dig.

Ens seksualitet kan udvikle sig hele livet igennem. Måske forelsker du dig i piger. Måske mest i drenge. Eller måske i begge dele. Og måske ændrer det sig gennem livet. Du skriver, at du går efter personligheden. Vi får mange breve i brevkassen, hvor unge mennesker har det på præcis den måde. Måske er det vigtigt at være tålmodig med sig selv og åben over for at lære sig selv at kende?

Det kan være meget forskelligt om man har lyst til at tale med nogen om sine tanker om seksualitet. Man skal kun tale om det, hvis man har lyst. Det er også helt i orden at holde det for sig selv.

Men går du med en lyst til at snakke med nogen om det, kan du måske prøve at snakke med en ven/veninde eller din lærer. Måske når du alligevel skal snakke med dem om drengenes bandeord? Det kan også være en forælder, en moster, en fodboldtræner eller en venindes forælder. Det vigtigste er, at det er en person, du er tryg ved.

Du er også meget velkommen til at skrive til brevkassen igen eller ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at vende emnet omkring seksualitet med nogen. Du kan også læse lidt mere om køn her: https://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/koen

Jeg læser ud af dit brev, at du har en stor handlekraft og et mod til at sige fra og vurdere hvornår noget er okay eller ikke okay. Dette tror jeg, at du kan bruge, når du skal tage en snak med din lærer eller hvem du vælger at snakke med om problemet.

Jeg ønsker dig alt det bedste!

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet