Brev
Hvordan skal vi tage os af barnet??
Hej.
Jeg er en pige på 17 år.
Jeg er gravid i 30. uge, og har derfor valgt at beholde barnet, da jeg altid har haft lyst til at blive ung mor.
Jeg bor med min kæreste som jeg holder virkelig meget af. Han ville også gerne beholde barnet.
Problemet er bare at jeg ikke ved hvordan jeg skal tage mig af barnet, alt fra hvordan man skifter en ble, til hvilken mad den skal have, og hvor meget den skal sove.
Jeg har ikke kendt min mor siden jeg var tre, så der er ikke meget hjælp at hente der, og jeg har heller ikke nogle tanter eller sådan noget.
Jeg ved bare overhovedet ikke hvordan jeg skal finde hjælp, for jeg vil jo gerne have mit barn til at blive ordentlig “opfostret”, hvis man kan sige det sådan.
Jeg håber virkelig meget i vil hjælpe mig!
Hilsen en fortvivlet pige.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
Tillykke med graviditeten. Jeg kan godt forstå, at det kan virke som noget af en mundfuld at skulle være mor. Især når man ikke kan spørge sin egen mor til råds og ikke kender nogen, der har børn.
Jeg vil anbefale dig at tale med jordemoderen og lægen om disse ting. Der burde være nogle tilbud i den kommune, du bor i. Måske ekstra støtte hvis I har brug for det. Prøv at skrive en liste til jordemoderen med de spørgsmål, som du har, for så kan det være nemmere at huske dem alle, når du er der.
Derudover findes der et hav af gode bøger, hvor man kan læse om den slags. Jeg vil anbefale dig at tage på biblioteket. Du kan evt spørge bibliotekaren, hvor bøger om graviditet, fødsel og baby-pleje står. Så kan du se, om der er nogen, du synes ser brugbare ud.
Alle nybagte mødre tilbydes at komme med i en mødregruppe. Et par dage efter fødslen kommer der en sundhedsplejerske hjem til dig og ser, hvordan det går med dig og den lille. Her vil hun spørge, om du vil være med i en mødregruppe. Det vil jeg anbefale dig at sige ja til. Det kan netop være rigtig rart for dig at komme med i sådan en. For så er I flere mødre, der lige har fået børn. Og så kan man lære af hinanden og spørge de andre, hvordan de gør mm.
I kan også kigge på www.mødrehjælpen.dk, som også tilbyder hjælp til unge familier.
Det der med at lære at skifte ble, det synes jeg ikke, du skal være bekymret for, for det får I masser af mulighed for at øve, når først den lille er kommet til verden. Og I kan spørge på hospitalet, når I er der, så kan sygeplejersken vise jer det.
Det lyder som om, din kæreste støtter dig, og det er rigtig dejligt at høre. I kommer til at være sammen om at få et barn og vil lære alle de nye ting, der følger med, hen ad vejen. Det er rart at være to om.
Du ønskes mange gange held og lykke med graviditeten og det snarlige moderskab. Du er altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du har brug for det.
De bedste hilsner
BørneTelefonen